We gaan weer 'anroet'

Op 18 mei hebben we onze tweede Pfizer injectie gehad.

Nu willen we graag weer een poosje met de camper op pad. We beginnen deze keer in Luxemburg.

Morgen 20 mei rijden we naar camping La Pinède Luxemburg. We blijven de Pinksterdagen daar. Carolien en Pitti hebben er een seizoenplek.

We hopen vanaf 25 mei richting westkust Frankrijk te gaan

De link naar de camping:

Donderdag 20 mei 2021:

Caatje gaat om negen uur naar Glencora om gewassen en geschoren te worden. Ik ga naar Jacky, mijn kapster. Om kwart voor elf rijden we weg.

De zon schijnt, het is druk op de weg. Om half een stoppen we in Gronsveld. Piet haalt koffie bij McDonalds. Ik laat Caatje uit. We eten een speltbol met zalm.

Natuurlijk winkelen we ook bij de Action. Dat blijft een feest.

Om half vier zijn we op camping ‘La Pinède’. Carolien en Pitti zitten voor hun caravan.

We installeren ons en dan drinken we koffie met een Bossche bol van de Jager.

We maken nog een kleine wandeling. We eten met elkaar en kletsen vanavond lekker bij.

Vrijdag 21 mei:

Lekker geslapen. Caatje ligt al snel bij me in bed.

We maken vanmorgen een flinke wandeling door het bos. Er is veel hoogteverschil, maar het is goed te doen. Het zonnetje schijnt door de bomen. Tussen het grind zien we een slak oversteken.

Terug op de camping draaien we de luifel in. Het waait behoorlijk.

Vanmiddag luieren we wat en genieten van de zon.

Zaterdag 22 mei:

Hiep hiep hoera. Pitti is vandaag 48 jaar. Wij rijden met Pitti en Carolien mee naar Ernzen.

Daar krijgen we de BMW van Luc mee om boodschappen in Mersch te doen.

Later in de morgen komen Luc, Antonie en Pit terug uit Sankt Vith met een tractor, die ze met elkaar gekocht hebben. Dat wordt weer klussen. Inmiddels staan er nu drie tractoren bij het huis.

Vanmiddag eten we met dertien. Later doen we nog een spelletje Mens Erger Je Niet Keezen. Een nieuw spel met kaarten in plaats van dobbelstenen. Echt leuk.

Om zes uur rijden Piet, Caatje en ik terug naar de camping. Vanavond kijken we het songfestival.

Zondag 23 mei:

Vanmorgen lopen we nog een keer de wandeling door het bos. Vijf kilometer met een flinke stijging aan het eind.

We krijgen koffievisite van Piet en Risette. Carolien en Pitti komen ook vanmorgen terug uit Ernzen. Vanmiddag kijkt Pit Feijenoord – Utrecht. Gelukkig wint Feijenoord. Later zien we Max Verstappen winnen. RTL-zwei zendt de race in Monte Carlo uit.

Antonie komt eind van de middag met de tractor uit Ernzen. Pitti wokt gamba’s. Het smaakt weer prima.

Vanavond jokeren we met z’n vijven.

Antonie slaapt in een huisje. De tractor staat ernaast geparkeerd.

Maandag 24 mei:

De dag begint mooi. Een strakblauwe hemel. Helaas is het van korte duur. Rond twaalf uur regent het.

We kaarten wat en eten gezellig met elkaar. Morgen gaan we verder.

Dinsdag 25 mei 2021:

We zijn vroeg op. We drinken koffie bij Carolien. Pitti is al werken. Om half tien rijden we. Het regent. We tanken aan de Luxemburgse grens. Ook hier is de prijs flink gestegen € 1,179 voor een liter diesel.

We zien niets van Covid controle of verplichte testen. We rijden gewoon Frankrijk in.

Het is niet echt druk op de weg. In de loop van de morgen wordt het droog. Bij Neufchateau stoppen we om te lunchen en Caatje uit te laten.

Om half vijf zijn we bij de camperplaats in Cissey Merceuil SC 21190. De camperplaats is leeg. Er is niemand aanwezig. Wij zetten de camper neer op de mooiste plek in de zon. Dan gaan we een wandeling maken. Als we terugkomen zijn er drie campers bij gekomen. Allemaal Fransen.

Vanavond geen kachel aan en ook vannacht slapen we zonder koude voeten.

Woensdag 26 mei:

We blijven nog een dagje hier. De ander campers vertrekken. Wij maken vanmorgen en vanmiddag een lekkere wandeling door de velden. Caatje kan los en rent en springt.

Vanavond kijken we oogappels.

Donderdag 27 mei:

We rijden vandaag naar Digoin. Als we Digoin inrijden komen we langs de jachthaven. Er staan daar drie Franse campers. Wij rijden door naar de camperplaats. We waren hier al een paar keer. Nu is hij vernieuwd en ziet er erg ongezellig uit. We besluiten naar de jachthaven te rijden.

De plek is uitstekend en gratis. We staan naast een mevrouw alleen. Zo kan ik ook mijn frans gelijk weer een beetje ophalen, want mevrouw praat de hele dag tegen ons.

Vanmiddag wandelen we naar de stad. Het wordt eindelijk zomer.

Vrijdag 28 mei:

Vanmorgen lopen we eerst naar de markt in de stad. Nou ja markt. Er staan twee kramen. We pakken de fiets en rijden naar Leclerc. Hij is pas nieuw. We slenteren heerlijk door alle paden en kunnen alles vinden wat we willen.

Het is een warme dag. De eerste deze vakantie. Vanmiddag fietsen we langs het kanaal naar Pierrefitte-sur-Loire. De eerste dertig kilometer van deze vakantie. Ik verbrand zelfs op mijn armen. Dat is me in jaren niet gebeurd.

We zitten vanavond lang buiten.

Zaterdag 29 mei:

Dichtbij de jachthaven is een wasserette. Ik ben al vroeg op en laat Caatje uit. Piet haalt de bedden af en maakt yoghurt. Om negen uur draait de machine van 10 kilo. Ruim een uur later ligt alles weer schoon in de kast en op bed. Weekend.

Vanmiddag fietsen we langs het kanaal naar Pray-le-Monial. Wat gelijk opvalt is de grote Basiliek. Deze is zonder onderbreking  tussen 1092 en 1109 gebouwd. De kerk van binnen is erg sober.

We wandelen door het stadje. Helaas zijn hier nog geen terrasjes open om wat te drinken.

De late namiddag genieten we nog lekker buiten van de zon. Het is druk op het pad voor ons. Veel wandelaars en fietsers. Altijd leuk om mensen te kijken.

Zondag 30 mei:

Gisteravond waren er veel boten weg. Er was een stopcontact in de stroomkast over. We hebben nu dus ook stroom.

Vanmorgen fietsen we naar de markt in Digoin. Erg groot is hij niet. Veel kleding, schoenen, groenten en fruit. Voor de buurvrouw nemen we peren mee. We kopen ook een poulet roti. Hij smaakt heerlijk bij een salade

Vanmiddag wandelen we langs het kanaal. Het is vandaag 25º. Gelukkig staat er wat wind.

Vanavond krijgen we crêpes van de buurvrouw

Maandag is het al vroeg erg warm. De buurvrouw heeft het benauwd. Piet helpt haar met een nieuwe gasfles aansluiten en water vullen. Wij vullen onze tank ook gelijk. In de loop van de ochtend wordt ze steeds benauwder. Ze belt het ziekenhuis en om twaalf uur vertrekt ze met de taxi daarheen. Haar dochter komt Chocolat ophalen. De camper, auto en alle spullen blijven staan.

We hebben maandag en dinsdag nog leuke fietstochten gemaakt. Dinsdagmiddag heeft Piet de fietsen weer in de garage gezet. Onze buurvrouw is nog steeds niet terug. Helaas heb ik geen telefoonnummer van haar.

Woensdag 2 juni 2021:

Om half tien rijden we weg. We hebben een camperplaats in Aubignas uitgezocht SC 4301.

Het is ruim 300 km, een mooie route door de Monts d’Ardeche. In Le Puy-en-Velay zien we uit de verte het Mariabeeld. Jaren geleden ruim 40 jaar) waren we daar met de meiden. Piet reed toen per ongeluk een straat met stoeptreden in naar beneden. Om nooit meer te vergeten.

Als we de Ardèche in rijden verandert het weer. Het is nog maar 13º en mistig. Toch blijft het klimmen en afdalen verschrikkelijk leuk met de camper.

Onderweg drinken we koffie bij een restaurant. We nemen de kopjes mee naar de camper. Het is te koud om het terras.

Om half vijf zijn we in Aubignas. Het is een prima camperplaats met mooi uitzicht. Er staan drie Franse campers. We wandelen naar het dorp. Het is gebouwd tussen de 15e en 17e eeuw. Er is een heuse standswandeling. Totaal 700 meter trappen op en af. Erg leuk om na een dag zitten nog te doen.

Terug op de camperplaats besluiten we morgen verder te gaan. Fietsen en wandelen is hier niets voor ons. We houden toch meer van bewegen op de vlakke bodem.

Donderdag 3 juni:

We hebben een camperplaats in Le Teil uitgezocht SC 10455. Het is maar negen kilometer. Op de camperplaats staan zeven campers. Ook hier alleen Fransen. Twee echtparen, en solo vier mannen en een vrouw. De camperplaats ligt tussen hoge bomen, dus geen tv-ontvangst. Toch blijven we, omdat we van hier uit mooie fietstochten kunnen maken langs de Rhȏne en Montelimar kunnen bezoeken.

Er is markt. Daar gaan we eerst heen. We drinken voor het eerst sinds maanden een koffie op een terrasje in de zon.

Eenmaal terug gaat er een camper weg. We verkassen en tussen twee grote bomen pakt de schotel een signaal. Vanmiddag luieren we lekker in de schaduw. Ik doe Piets haar en na vieren maken we nog een wandeling.

Vrijdag 4 juni:

We gaan op de fiets naar Montelimar. Het is negen kilometer. Jammer is dat we over de N102 moeten. Een drukke weg met twee bruggen over de Rhône en het kanaal. De fietspaden op de bruggen zijn heel smal.

Eenmaal in Montelimar zien we gelijk een grote markt. We parkeren de fietsen en binnen de kortste tijd wanen we ons weer in Marokko. Grote groentekramen, plastic spullen en bijna alles wordt bemand door Marokkanen. Ook de bezoekers zijn voor het grootste deel Marokkaanse vrouwen. Alleen de prijzen kloppen niet met Marokko.

Het is erg druk. Toch slenteren we heerlijk over de markt. We kopen weer abrikozen en aardbeien. Zo lekker in de yoghurt.

We gaan verder naar het centrum. We willen de camperplaats (SC 9492) bekijken. Misschien is dat beter om Montelimar te bezoeken. De coördinaten van de NKC kloppen echter niet. We komen bij een villapark. Een bewoner vertelt ons, dat we niet de eersten zijn, die hier belanden. Hij legt uit, waar de camperplaats is. Deze blijkt nog gesloten.

De weg naar het historisch centrum van Montelimar is opgebroken. Als we het toch willen bezoeken, moeten we ver omrijden. Inmiddels is het een uur en krijgen we trek. We zijn dichtbij een LeClerc. Piet blijft bij de fietsen en ik haal twee tonijnsalades en koop er twee vorkjes bij.

Op Google Maps zie ik een andere route om terug te rijden. Deze lijkt niet zo druk en dat is ook zo.

Eenmaal bij de camper merk ik, dat ik geen enkele foto in Montelimar heb gemaakt. Nou ja, het historisch centrum hebben we ook niet gezien.

Vanavond rond negen uur breekt de hemel open. We krijgen een stortbui, die tot ver in de nacht steeds terugkomt. De schotel stopt er mee. Geen finale van The Voice en ook geen laatste Beau.

Wel win ik vandaag het eerste spelletje Yahtzee.

Zaterdag en zondag rustdag. Zondag gaan we eten bij restaurant ‘Les Allees’ naast de camperplaats. In Frankrijk mag men alleen op het terras eten. Binnen is vanaf 9 juni a.s.  toegestaan.

Maandag 7 juni vertrekken we naar Laudun-L’Ardoise. Bij Caveau des Vignerons is een camperplaats SC 9612. Het wordt vandaag 30º. We lezen wat, doen een spelletje en blijven in de schaduw.

Dinsdag 8 juni: Al vroeg horen en voelen we de mistral. We ontbijten, douchen, lozen en vullen.

We gaan vandaag 54 km zuidelijker naar Bellegarde. We kennen de camperplaats SC 15031. Ze ligt aan een jachthaven. Hier kunnen we ook weer fietsen.

Het wordt vandaag ruim 30º. We fietsen alleen naar het dorp om water te kopen. Daarna drinken we wat op een terrasje in de schaduw.

De weg langs de camperplaats is behoorlijk druk. Ondanks de avondklok van 23 tot 6 uur.

Woensdag maken we een wandeling langs het kanaal. We kunnen zo de camper mooi tussen de boten zien. We zien onderweg een tot camper verbouwde Vespacar.

Ik heb vandaag erg veel last van hooikoorts. Zelfs Prévalin werkt niet echt. De zon is vandaag een grote vuurbal. We blijven dus lekker onder de luifel, want verder is hier geen schaduw.

Om vier uur besluiten we niet nog een nacht hier te blijven. Met de vooruitzichten voor komende week (34º) kunnen we beter aan de Middellandse zee zijn.

We hebben Camping La Tamarissière in Agde gekozen. We waren hier in 2013. Ton en Saskia zijn toen vanuit hun vakantieadres een dagje geweest. Mooie en leuke herinnering.

We zoeken op Park4Night een plekje voor vannacht. Dat wordt op de route des Saintes Maries de la Mer in de Camargue onder Arles. Opruimen en rijden dus.

Om half zes staan we op een heerlijk rustige plaats achter een restaurant.

Donderdag 10 juni 2021:

We maken een prachtige rit door de Camarque. Overal een weids uitzicht, paarden en rijstvelden.

We rijden de mooie route (D2) met rechts het etang de Thau en links de Middellandse zee.

Dwars door Sête, een stad waar we vaak aan de haven hebben gestaan. Nu kun je er nergens meer vrij staan. Om twaalf uur zijn we op de camping. Luifel uit, Marokkaans kleed op de grond, stoeltjes klaar en zitten. Caatje kruipt in de schaduw onder de camper.

Vrijdag fietsen we langs l’Herault naar Agde. We halen een fietskaart bij het Office de Tourisme en rijden dan door naar Cap d’ Agde. Het is maar een rit van tien kilometer, maar door de hitte lijkt het eindeloos. In Cap d’ Agde parkeren we de fietsen en slenteren door de winkelstraatjes en langs de boten in de haven. We eten bij restaurant La Madragde het menu de jour. Een goede keus, heerlijk en fantastische bediening.

Het menu van Piet boven en van Elly hieronder

Terug vinden we een mooie fietsroute ver van het drukke verkeer. Terug op de camping vindt Caatje een vriendje om mee te spelen.

Zaterdag 12 juni:

Een heel warme dag. Het wordt weer 34º. Tijd om weer te wassen. In Agde is een Laverie. We fietsen erheen. Voor € 5,50 heb ik een machine voor acht kilo was en twintig minuten droger. Kleurdoekjes erbij en alles kan bij elkaar.

Na 45 minuten is alles schoon en droog. Het wachten buiten op het bankje verveelt niet. Mensen kijken blijft leuk. Bij de bakker nemen we twee gebakjes mee, want de weegschaal was vanmorgen erg blij met ons.

Vanmiddag fietsen we langs l’Herault naar Tamarissiere.Een leuk klein dorp, heel toeristisch, met veel winkeltjes, restaurant en op de punt een vuurtoren en een groot strand.

We kunnen hier met een pontje overvaren naar Grau d ’Agde. Van daar fietsen we weer naar Agde. Ondanks de hitte is er toch een lekker windje, zodat het aangenaam fietsen is.

Op een terrasje drinken we een biertje en een wijntje. Naast ons drinkt men Heineken uit flesjes met etiket van de EK. Heel toevallig heeft een mevrouw een flesje van Nederland. Natuurlijk met dat op de foto. Ik mag het flesje houden.

Vanavond blijven we buiten. De tv staat op Denemarken – Finland. Alleen bij een doelpunt zal Piet even kijken. Dat wordt anders, als Christian Eriksen op het veld neervalt. Gelukkig zijn de berichten later positief.

Zondag 13 juni:

Markt in Agde. Het fietstochtje naar Agde lijkt steeds korter te worden. Vandaag is het al vroeg weer erg warm. De markt is klein, maar heel gezellig. Piet koopt een hoed om zijn verbrande oren te bedekken. Ik sla fruit en groenten in voor de komende dagen. Vanmiddag zitten we onder de luifel.

Vanavond fietsen we naar Tamarissiere - Plage. We zitten een poosje  op een bankje bij de pier. Caatje kan ook lekker even dollen.

Maandag 14 juni 2021:

Vanmorgen zeem ik de camper van binnen. Af en toe moet dat toch gebeuren. Piet dweilt de vloer. Als ik de camper inloop en mijn slippers buiten laat staan merk ik pas wat een vuile voeten ik heb. Sorry Piet.

Gelukkig staat er vanmorgen een windje. Het is zo warm, dat Caatje niet onder de camper vandaan komt. Heerlijk lees en puzzelweer dus onder de luifel. Om één uur krijgen we een appje van Carolien, dat Antonie geslaagd is voor zijn tractor rijbewijs. Gefeliciteerd Toontje. In Luxemburg mag je dan ook gelijk brommer en scooter rijden. De scooter is al gekocht. Ons jongste kleinkind wordt ook al volwassen.

Rond drie uur vanmiddag stappen we op de fiets. We rijden binnendoor naar Vias Plage, vier km verder. Onderweg zien we weer de wilde Camarque paarden.

Na Vias gaan we met een grote bocht door de velden terug richting Agde. Daar houden we het centrum aan en fietsen dan door richting Sête. Net buiten Agde zitten veel leuke winkels bij elkaar. Decathlon, Action, Bricolage, Intermarché en Lidl. Na vijftien km in de moordende zon en Caatje achterop doen we nu alleen de Lidl aan voor een Cornetto. Water hebben we bij ons. We vinden gelukkig een plekje in de schaduw.

Piet neemt wel water voor thuis mee. Zes flessen van twee liter. We verdelen het achter op mijn fiets. Toch altijd nog een behoorlijk gewicht.

Om zes uur zijn we thuis. Vanavond zitten we tot tien uur buiten. Zelfs voor het voetbal gaat Piet niet naar binnen.

Dinsdag 15 juni

Ja, de fiets is een hoofdstuk apart. Ik rijd sinds een week op Piets fiets. Tien dagen geleden ben ik met mijn Stella bij het afstappen gevallen met de fiets bovenop me. Ik ben zo erg geschrokken, dat ik niet prettig meer fiets. Daarbij is mijn Stella toch een stuk zwaarder aan de voorkant den de Koga van Piet. Nu fiets ik best lekker op de Koga, maar het zadel is echt iets te hoog. Gevolg zullen velen herkennen.

Gisteren zagen we tegenover de Decathlon een fietsenzaak. We gaan dus vanmorgen al om negen uur samen op de fiets naar Agde. Eerst slenteren we lekker door de Action. Kopen natuurlijk weer wat kleine dingen en fietsen dan naar Vivre-Vélo.

Het is een prachtige zaak. Gelukkig niet druk, wel veel personeel. Ik leg uit, dat mijn zadel te hoog is. Dat blijkt alleen lager te kunnen met een nieuwe zadelpen. Prima, doen dus. Piet koopt gelijk op zijn Stella inklapbare pedalen. Beide dingen worden gelijk gedaan. De werkplaats is in de winkel. Binnen een kwartier staan we weer buiten. Ik kan met mijn voeten bij de grond en Piet kan de fietsen makkelijk in de garage zetten als de pedalen ingeklapt zijn.