Maandag 6 januari 2020:

We fietsen vanmiddag voor de laatste keer hier met Greta en Pieter naar restaurant Chez Brahim op Plage Imourane voor een nos-nos.

Daarna rijden we door de duinen terug naar Aourir. Dan krijg ik een lekker band. Pieter en Piet hebben het lek snel gevonden en geplakt.

In Aourir laten we de band goed oppompen. Dan rijden we de laatste vijf kilometer omhoog terug naar de camping.

Vandaag is mijn broer geopereerd. Een spannende dag met gelukkig een positief resultaat.

Dinsdag 7 januari 2020:

We drinken nog koffie met elkaar en dan nemen we (voorlopig) afscheid van Pieter en Greta.

Ik heb vanmorgen vroeg de bedden afgehaald. De zon en wind hebben binnen twee uur alles droog. Wij ruimen vandaag ook op. Morgen gaan we richting Sidi R’bat.

Woensdag nemen we na elf dagen afscheid van Rachid en Jamal en verkassen we naar Sidi R’bat. Natuurlijk doen we boodschappen bij de Marjane. Op het parkeerterrein daar staan wel twintig campers. De meeste zijn van Fransen.

Om twee uur zijn we bij Hotel Ladune in Sidi R’bat. De twee Duitse stellen Brunhilde en Wilfried en Dieter en Hannah zijn er ook weer.

Het is druk op de camperplaats. Donderdagavond tellen we 15 campers. Veel Duitsers.

We genieten twee dagen van de zon. Lezen, wandelen en doen een spelletje.

Vrijdag 10 januari 2020: Pim wordt vandaag 21 jaar. We bellen om hem te feliciteren.

Wat vliegt de tijd. Vier van de zeven kleinkinderen volwassen!

Zaterdag gaan we weer een stukje zuidelijker. We parkeren eerst in Tiznit. Het is druk. Vandaag is het een feestdag. Men herdenkt ‘Het uitroepen van de onafhankelijkheid in 1944’.

Er is muziek op het plein.

Wij slenteren door de straatjes. Tiznit, de zilverstad, is altijd gezellig. In een grote ‘Blokker’ vinden we onze frites pan. Thuis hebben we die niet, maar frites bakken voor de amper is zo leuk.

We kopen drie grote aardappelen, zodat we de pan snel kunnen uitproberen.

We rijden via Aglou Plage en Sidi Boufail (ook hier staan geen campers meer) naar Plage ImiNtarga. Gps: N29.58958 W10.03693. Deze plek bevalt ons. Er staan naast acht campers ook een tiental tot camper omgebouwde vrachtwagens. De meeste zijn van jonge mensen. Allemaal hebben ze twee tot drie honden. We besluiten hier het weekend te blijven.

We blijven zelfs drie dagen in IminTarga. Het is een heerlijk plekje tussen een bonte verzameling mensen. Veel jongeren. Ze maken muziek, kletsen wat met elkaar. De voertaal is meestal Engels. Het zijn Fransen, Zwitsers, Duitsers en Nederlanders.

Er zijn prachtige voertuigen bij. Een vrachtwagen heeft onder de laadklep zijn surfplank aan de ene kant en zijn brommer aan de andere.

Zondag wandelen we over de witte trap naar het dorp boven. Het is een flinke klim, maar het uitzicht loont de moeite.

Vanmiddag komt een Marokkaanse jeep met twee vrouwen. De bestuurster is een Nederlandse. Ze is onderwijzeres op de Internationale school in Rabat. Ze heeft nu ontslag genomen en wil met de jeep naar Ghana.

Ze is 35 jaar. Ik had op die leeftijd drie meiden van 13, 11 en 9 jaar. Reizen kwam in die tijd niet in me op.

Dinsdag 14 januari rijden we naar camping Tamhroucht in Sidi Ifni.

Gps: N 29.39725, W 10.14932 Greta en Pieter staan daar ook.

Sidi Ifni is één van onze favoriete steden. Er is een grote markt op zaterdag en zondag. Je kunt er lekker vis eten, nos-nos drinken, sfenj (Marokkaanse donuts) eten en fietsen.

Vanmiddag fietsen we met z’n vieren de vijf kilometer naar de stad. Net voor de stad is een afdaling. Om boven in de stad te komen moet er een flinke inspanning worden geleverd. Ook met een elektrische fiets.

We fietsen naar de zee en kijken neer op de twee campings, die daar liggen.

Dan maken we een rondje langs het vliegveld en komen dan bij ons nos-nos adres.

Vandaag nemen we jus d’orange en nos-nos. Piet haalt er sfenj bij. Die worden tegen vijf uur vers gebakken. We eten ze bij de jus d’orange op.

Later lopen we nog over de kleine markt voor groenten, tong en brood.  Dan fietsen we over de nieuwe brug weer naar de camping.

Aan de klim op de terugweg heb ik een hele dobber. ’t Is weer even wennen.

Vanavond maar de beentjes omhoog.

Woensdag gaan Pieter en Piet wandelen. Ik begin aan een tweede website bij Jimdo, die ik ga linken aan toesjoeranroet.jimdo.com. Vanmiddag eten we tong. Het smaakt heerlijk.

Vandaag is het voor het eerst soms bewolkt, maar nog steeds 21º. We luieren wat.

Donderdag wisselen Piet en ik van fiets op ons ritje naar de stad met z’n vieren. De klim naar boven is zo steil, dat ik het met mijn Stella niet red. De Koga van Piet heeft twee versnellingen meer en dat merk ik.

Het is niet zo, dat ik naar boven race, maar het lukt wel zonder afstappen.

We gaan op zoek naar de wasserette die sinds vorig jaar is geopend.

Met maps.me vinden we hem snel. Een moderne lavomatic met drie wasautomaten en drie drogers. Voor we volgende week verder gaan doen we hier onze was.

Vrijdag eten we samen met Greta en Pieter. Greta maakt wortel- en tomatensalade met kefta gehaktballetjes. Ik bak er frites bij en Orange à la Canelle als dessert. We sluiten af met koffie en een heerlijke bonbon van Carolien.

In de loop van de dag komt een Frankia met Belgisch kenteken de camping oprijden. Het zijn Mia en Stephan. We gaan even gedag zeggen.

zaterdag 18 januari 2020:

De week is omgevlogen. We hebben een heerlijke week samen met Greta en Pieter gehad. Samen gefietst, gegeten, nos-nos gedronken op het terras, veel plezier gehad met elkaar.

De mannen hebben elke dag gewandeld.

Vandaag sluiten we af met een vismaaltijd in de stad.

Aansluitend naar de markt en voor de laatste keer nos-nos op een terrasje. Greta en ik nemen de bus naar de stad. De mannen fietsen.

Volgende week gaan we weer onze eigen weg. De weersverwachting is een beetje onzeker, dus waar we naar toe gaan weten we nog niet.

Morgen gaan wij in ieder geval nog een keer naar de grote markt in Sidi Ifni

Zondag 19 januari 2020:

We rijden vanmorgen met Greta en Pieter mee naar de markt in Sidi Ifni. Zij gaan vandaag verder en nemen de nieuwe weg langs het vliegveld. We hopen, dat de weg doorloopt tot Plage Blanche.

Wij doen boodschappen en gaan met de bus (samen 6 dirham = € 5,80) terug naar de camping. Op het parkeerterrein bij de markt mag je nu weer overnachten.

Wij rekenen ook af en rijden naar de wasserette in de Avenue Sidi Med ben Abdellah in het centrum. Voor 50 dirham hebben we alles weer schoon en droog. Dekbedovertrekken wassen met de hand is echt een ramp. Om vier uur zijn we klaar. We krijgen een app van Pieter, dat de weg ophoudt na 45 km. Bij Fort Bou Jerif kun je echter wel afslaan naar Guelmim.

We besluiten niet naar de P in Sidi Ifni te gaan, maar de nieuwe weg te rijden en dan in Guelmim bij de Marjane te overnachten.

Het blijkt een prachtige route met veel cactusvelden en prachtige vergezichten.

Zo hebben we aan een bewolkte dag weer een mooie invulling gegeven.

Om zes uur zijn we bij de Marjane in Guelmim. Zelfs op zondag is de winkel tot 21 uur open.

Maandag 20 januari 2020:

Prima overnachtingsplek. Vanmorgen doen we boodschappen bij de Marjane. We slaan weer wat vlees in. Dat vind ik nog steeds moeilijk kopen.

We rijden via Bouizakerne naar Tata. De R102 is van Bouizakerne tot Icht rafelig en smal. Bij tegenliggers moeten we vaak het grind in. Meestal rijden we over Assa naar Tata. Die weg is echt tweebaans.

De dag begint somber. Veel wind en het miezert. In de loop van de morgen komt de zon erdoor.

We rijden echt aan de rand van de woestijn. Bergen op de achtergrond en veel opstuivend zand.

We zien onderweg een grote groep ooievaars. Mooi, maar moeilijk te fotograferen.

Marokko is hard bezig de overstromingen te voorkomen. Overal worden nieuwe bruggen gebouwd

Om half vier zijn we in Tata. We kijken eerst bij camping Palmers. De camping is stampvol met overwegend Fransen. We gaan dus naar camping Hyatt. Hier waren we al eerder.

Sitecode 27042 N29.73892 W7.97763

Dinsdag genieten we hier van ‘n lekker dagje zon. We maken kefte balletjes. Ze smaken heerlijk.

Woensdag 22 januari 2020:

We gaan naar Foum Zguid. Ria en Peter staan hier op camping Khayma Park, SC 20020

N 30.08026 W 6.87065.

Het is een prachtige dag. De weg is prima. We stoppen net voor Tissinnt. We lopen naar de oase in de uitgesleten en droge rivierbedding van de Tissinnt.

Een ongelooflijk mooi gezicht. Wat voelen we ons hier klein bij.

Om twaalf uur zijn we op de camping. Het is erg leuk elkaar weer te zien. We zetten de camper neer en kletsen bij een kopje koffie bij.

Vanmiddag fietsen we naar het restaurant van Ibrahim. Hij is altijd blij, als we er zijn. We voelen ons zo welkom. We drinken een jus d’orange.

Vanavond kookt Peter spaghetti. Het smaakt voortreffelijk. Daarna wordt de avond gevuld met klaverjassen en veel lachen.

Donderdag 23 januari 2020:

Onze camper staat al in de ochtendzon. We ontbijten met z’n vieren in het zonnetje.

We gaan naar de markt en eten een tajine met frites en sla bij Ibrahim in restaurant Chegaga.

Daarna maken we een fietstocht.

Tot slot drinken we thee bij de familie van Ibrahim. Het is een lieve gastvrije familie. Moeder, dochter, twee schoondochters (de vrouwen van Ibrahim en zijn broer) en vier kinderen.

Vanavond nog een spelletje klaverjassen.

Vrijdag 24 januari:

Vandaag staat 240 km naar M’hamid El Ghizlane op het programma. We zijn voor de negende keer met de camper in Marokko en in M’hamid zijn we nooit geweest. Het stadje ligt aan de rand van de woestijn, niet ver van de grens met Algerije.

Het is weer een mooie rit. We raken niet uitgekeken op de bergen en uitgestrekte vlaktes.

In Tamegroute stoppen we om het bekende groene porselein te bekijken.

Voor M’hamid zien we langs de weg al veel reclameborden om de woestijn in te gaan. Overal hotels. Kortom, het is erg toeristisch.

Gelukkig raken we die indruk al snel kwijt als we op camping ‘La Boussole du Sahara’ aankomen. Sitecode 26041 N29.82928 W5.73213.

De camping ligt op een zandheuvel buiten het dorp. De ontvangst is warm en vriendelijk.

We vinden een plekje aan de rand met vrij uitzicht op de woestijn.

Voor het eerst hebben we de stroomregelaar van Rob echt nodig om 220 volt te krijgen.

Vanavond genieten we van de zonsondergang in de woestijn.

Zaterdag 25 januari 2020:

Heerlijk geslapen. Wat een stilte. En om negen uur schijnt de zon al volop. We ontbijten wel binnen, want het is nog maar 11º.

Om tien uur zitten we al buiten aan de koffie.

Vanmiddag fietsen we naar het dorp. We gaan over de brug van de Draa en maken een tochtje door de omgeving. Veel huizen zijn hier nog van leem. Een sprookjesachtig gezicht.

De rivier staat zo droog, dat de auto’s er een doorgang van hebben gemaakt naar de overkant.

Zondag 26 januari:

We douchen op de camping. De douche wordt met hout gestookt en is heerlijk warm en ruim.

Vanmiddag eten we met Dan couscous en tajine poulet in de tent.

Morgen start een vijfdaagse rally. Vanmiddag komen de eerste auto’s al voorbij. We houden de deur van de camper dicht. Op de eerste rij staan is niet altijd een voordeel. Dromedarissen passeren iets rustiger.

Morgen gaan we langzaamaan verkassen naar Tafraoute. Hier zullen we twee a drie weken blijven. Tafraoute voelt altijd als een beetje thuiskomen.