Klik op de foto's om te vergroten

Vrijdag 16 juli 2021:

Vanmorgen rijden we 30 km verder naar Carpentras midden in de Vaucluse. Iets voorbij de stad ligt camperplaats SC54481, Domaine les Dominicains. Een ruime camperplaats met uitzicht op de Mont Ventoux.

Vanmorgen hebben we boodschappen gedaan en een poulet roti meegenomen. Die maken we nu lekker met onze vingers soldaat. Een frisse salade erbij, activia toe. Heerlijk. De verdere dag luieren we onder de luifel. Vanavond staan we met zes campers. Vijf Franse en wij.

Zaterdag 17 juli:

Piet is jarig. 76 jaar. Het is lang geleden, dat we zijn verjaardag samen hebben gevierd.

We gaan op de fiets naar Carpentras. Het is maar vijf kilometer tot het centrum over een niet erg drukke weg.

We treffen het. Het is Festival d’Art en gezellig druk. Er is een bandje en overal in de stad hangen posters, paraplu’s en ballonnen.

Carpentras is de stad van Kunst en Geschiedenis en dat zie je overal terug.

We stallen de fietsen en reserveren eerst een tafel voor vanmiddag bij Bistro La Place. Dan gaan we de stad verkennen. We lopen door de poort van Orange, waar weinig meer dan over is.

Na de wandeling gaan we terug naar het grote plein om te eten. We nemen een dagmenu met agneau en jambon de porc. En zelfgemaakte frites erbij. Heerlijk. Natuurlijk heeft Piet ijs toe en ik een frambozentaartje. We sluiten af met koffie voor Piet en een espresso voor mij.

Om vier uur zijn we terug bij de camper. Het is erg warm vandaag. De luifel gaat uit en wij eronder.

Vanavond zijn er weer zes campers. Nu zijn twee ervan Belgische.

Zondag 18 juli:

We rijden vanmorgen via Malaucène naar de top van de Mont Ventoux. Het is windstil en op 1970 meter hoog nog 28º. We parkeren de camper en klimmen 130 trede naar het hoogste punt. Het blijft een indrukwekkende plek. Wielrenners huilen en/of juichen dat ze de top bereikt hebben. Er wordt druk gefotografeerd. Natuurlijk zijn er ook souvenirs te koop.

We kijken even rond en gaan dan weer verder me de camper en rijden de afdaling naar Sault. Na Sault volgen we eerst de D542. Dit is de streek waar alles lila ziet van de lavendel. Tot slot de N85, de Napoleonroute naar Gap.

Om vier uur zijn we op camping Le Napoléon. Hier waren we in 1980 met de meiden op vakantie.

We zetten de camper neer en gaan dan op verkenning. We herkennen totaal niets meer van toen. Het is een grote camping met bungalows geworden. Er zijn wat plekken voor campers en een zwembad. Een plek voor tenten hebben we nog niet gezien.

De zwemkleding gaat weer aan en we ontspannen lekker in het water.

Maandag 19 juli 2021:

Vanmorgen wassen we Caatje in de teil. Na negen weken in dor gras, kiezel en zand is haar vacht gewoon dof en vet.

Ze laat het allemaal rustig toe. Daarna gaan wij douchen en maken we alles weer rijklaar. We zetten Grenoble in de navigatie, maat zien wel hoever we komen. We rijden dus weer op de Napoleonroute (N85).

Net voorbij La Mure passeren we twee grote meren. In Park4Night zien we een P bij het tweede meer, Beach de Bertange. We wandelen langs het meer. Kijken naar de koeien, de koppen zitten vol vliegen. En het is al zo warm. Er is een zeilschool bij. Kinderen krijgen nu zeil- en surfles. Het is leuk om naar te kijken.

Eigenlijk willen we hier vannacht blijven, maar twee grote verbodsborden brengen ons snel van dat voornemen af.

We rijden 11 km verder naar Vizille. Een groot kasteel staat middenin het stadje.

Op de P achter het verenigingsgebouw ‘Locomotive’ mogen we overnachten. De politie surveilleert af en toe.

We parkeren de camper en wandelen naar het kasteel. De tuinen zijn gratis. Helaas worden we als we door de poort gaan gelijk teruggeroepen. Verboden voor honden. Ik maak de wandeling door de tuinen af en Piet loopt rond het kasteel. Op het grote plein zien we elkaar weer.

Bij het office de Tourisme halen we een stadsplan en een kaart van de Alpe d’Huez. Ik hoor ook dat er morgen markt is. Altijd leuk.

We drinken nog een biertje en een wijntje op een terras en dan gaan we terug naar de camper.

Er staan nog drie auto’s en verder is de P leeg. Ik wok vanavond bij de camper. Kalkoenvlees met restjes paprika, ui, prei en courgette.

Vanavond om acht uur komt er nog een Belgische camper. Een jong gezin met twee kinderen van rond de 8 en 10 jaar.

Dinsdag 20 juli:

Om zeven uur worden we wakker van de buurkinderen. Grr. Ik houd het tot half acht vol in bed. Dan ga ik eruit en laat Arie uit. In het verenigingsgebouw is nu al een Marokkaanse bruiloft aan de gang.

Om negen uur lopen we naar het Museum van de Franse Revolutie. Ik wil dat graag zien. Nu kan Caatje nog in de camper blijven. Het is nog niet warm. Helaas gaat het museum pas om tien uur open.

We lopen de markt (vier kramen) over en gaan dan terug naar de camper. Om negen uur rijden we richting Alpe d’Huez.

Het is een fantastische rit omhoog. 21 bochten, elke bocht heeft een of meer namen van winnaars van Alpe d’Huez. De lucht is vandaag strakblauw, dus het uitzicht is adembenemend. Op de top van 1910 meter is het nog 21º.

We rijden terug naar beneden en stoppen in Bourg d’Oisans. We eten een dagmenu in een van de leuke straatjes. Toast met mozzarella en aubergine, tagliatelle met kipfilet, champignons en spekjes en ijs en Mirthe taart toe.

We wandelen nog wat en om half vier zijn we terug in Vizille. Het museum blijkt vanmiddag gesloten. We blijven nog een nacht hier slapen. Morgen verder naar….???.

Woensdag 21 juli 2021:

Weer lekker geslapen ondanks de warmt. We rijden om negen uur uit Vizille. De navigatie staat op Bourg-en-Bresse, maar dat is alleen omdat we Lyon willen vermijden.

Onderweg tanken we schoon water in klein dorp onderweg. Dan stoppen we aan de Rhône in

St.-Sorlin-en-Bugey op een parkeerplaats met gras en zitbanken.

Piet haalt de stoelen en de wok uit de garage en ik snij een uitje, knoflook, champignons. Dan gaat alles met 110 gram spekjes en 300 gram spinazie en een pakje Boursin in de wok.

Piet maakt koffie na en dan zitten we heerlijk onderuit in het zonnetje aan de Rhône.

Aan het eind van de middag maken we een wandeling. We zien, dat we hier ook een route van de ViaRhona kunnen fietsen. Leuk. We blijven dus overnachten en gaan morgen fietsen.

Donderdag 22 juli 2021:

Wat een rustige, fijne plek. We zijn wel vroeg op, maar dat is omdat we vroeg willen gaan fietsen. Het wordt vandaag weer 30º. Dan is het fijn vanmiddag wat in de schaduw te blijven.

We fietsen route 17 van de Via Rhona. Eerst langs de ene kant van de Rhône naar Briod. De brug over en langs de andere kant weer terug. Om half een zijn we terug. Veertig km langs mooie fietspaden, door paadjes met wildroosters. Klimmen en afdalen.

Nu eerst een koud glas water en dan gaan we eten. De wok doet goed dienst deze vakantie.

Om half vier pakken we in. We rijden naar Tournus. CP sitecode 18397. We willen voor het weekend in Cissey zijn en daar nog een aantal dagen fietsen.

Eind volgende week willen we in Ernzen zijn.

De camperplaats is vol. Er staan veel personenauto’s geparkeerd. We hebben geluk, want er gaat net een auto weg.

Tegen zessen is het zo vol, dat de campers aan de oever van de Saȏne staan.

Ook hier staat het water hoog. Het fietspad langs de oever staat onder water en is afgesloten.

Naast ons staat een Belgisch stel. Leuke mensen. We zitten een poosje bij elkaar. Er komt ook een Nederlandse Hymer Van met twee vrouwen voor het eerst in het buitenland met hun gloednieuwe camper. We helpen ze met het omschakelen van de koelkast op gas. (Alleen de gasfles opendraaien). Ook zijn ze blij met de app Park4Night. Ja, ook wij zijn eens begonnen met camperen.

Vrijdag 23 juli 2021:

Deze camperplaats zullen we niet snel meer aandoen. Het verkeerslawaai is erg vannacht en begint vanmorgen weer vroeg.

We staan om half acht op. Ik laat Caatje uit. Piet regelt de water en toiletzaken van de camper. Dan rijden we 800 meter naar de Lidl.

Om half negen doen we boodschappen, nemen croissantjes en chausson aux pommes mee.

Ontbijt vandaag in alle rust op de parkeerplaats van de Lidl.

Om kwart voor elf zijn we na een behoorlijke omleiding in Cissey. Ons favoriete plekje is bezet. De plek er tegenover blijkt net zo fijn te zijn.

We parkeren, stroom erop, stoelen en tafel naar buiten en dan een heerlijke kop koffie uit de Magimix met een chausson erbij.

Vanmiddag maken we onze eerste wandeling weer door het veld. De boeren zijn hard bezig de stengels van gaan te vermalen tot stro. Het verschrikt de herten op het veld. Ineens zien we een volwassen en een jong hert over het veld rennen. Het jonge hert blijft wat achter. En dan krijgt Caatje het in de gaten. Ze springt en rent door de harde stelen van het graan. Het hertje is gelukkig veel sneller. Caatje wil terug naar ons, maar durft niet meer door de graanstengels.

Piet steekt het veld over om haar te halen. De verdere wandeling blijft ze dicht bij ons lopen.

We zitten vandaag tot negen uur buiten. Dan begint het iets te regenen en gaan we naar binnen.

Zaterdag 24 juli 2021:

Vannacht gaat het onweren en ook erg waaien. We hebben vandaag de luifel laten staan. Wel met de stormbanden bevestigd, maar toch is dit iets dat we nooit doen.

Om half drie word ik wakker van de wind en kijk naar buiten. Ik zie de luifel omhooggaan. In een mum van tijd staan we in ons nakie buiten. Ik hang aan de luifel en Piet draait de luifel in.

Drijfnat staan we even later lachend binnen. We slapen vanmorgen tot kwart voor negen.

Het blijft regenen tot vanavond zeven uur. We brengen de dag door met lezen, spelletjes en gelukkig zijn er de Olympische Spelen.

Vanavond zitten we lekker buiten tot negen uur.

Zondag 25 juli 2021:

Bram is jarig. 20 jaar. van harte gefeliciteerd.

Heerlijk geslapen. We hebben geen brood. Piet laat Caatje uit en ik maak omelet met kaas en ham. Een lekker alternatief. Daarna ruim ik op. Piet haalt de fietsen uit de garage en om half elf beginnen we aan de wijnroute. Eerst naar Meursault, waar de beste witte Bourgognewijnen vandaan komen. Onderweg moeten we op het fietspad langs een omgevallen boom. Zo heeft het vannacht gewaaid.

Sorry Bram, we hebben geen recentere foto

We wandelen hier door het stadje, bekijken de souvenirwinkeltjes en gaan daarna tussen de druivenranken naar Beaune.

We zoeken en plekje om te lunchen. Het is zondag, dus erg druk. Toch vinden we een plekje. Als we net zitten begint het te regenen. Gelukkig is het maar even en kunnen we onder de parasols verder eten.

We fietsen langs Montagny les Beaune terug naar Cissey. Als we bijna thuis zijn valt Caatje uit de fietsmand. De sluiting is losgeraakt. Gelukkig loopt het goed af.

Vandaag weer ruim dertig kilometer op de teller. Heerlijk dagje.

Maandag 26 juli 2021:

Vanmorgen vertrekken alle campers. De weersvooruitzichten de eerste twee dagen zijn goed. We besluiten daarom toch te verhuizen naar de grasplek aan de overkant.

We kunnen ook de luifel hier beter uitdraaien en hem goed laten drogen. Ook het uitzicht is prachtig.

Vanmiddag maken we een fietstocht naar Chagny. We fietsen eerst in zuidelijke richting. Dan gaan we verkeerd en komen we in een bos terecht met een pad van zand, grind en stenen. We denken toch nog op de weg te komen ergens, dus rijden we ruim drie km op dit verschrikkelijke pad. Dan stopt het pad bij een natuurreservaat. We moeten terug. Weer drie km over hetzelfde pad.

In Sainte-Marie-Le-Blanche zet ik de navigatie in mijn telefoon op Chagny. Een keer verkeerd per dag is genoeg. Er staat een straffe (soms warme) tegenwind. In Chagny ploffen we neer op een terrasje. We hebben gegeten, geen zin in koffie, dus wordt het en Dame Blanche en een Mokka Liegeoise. We moeten de energiehuishouding ook op peil houden.

We doen onderweg terug boodschappen en zijn om vijf uur weer bij de camper. 37 km gefietst.

Er is een Duits camperbusje gekomen. We maken even een praatje met het jonge stel. Ze hebben te weinig stroomkabel bij zich. Piet leent een van onze snoeren.

Ik zoek inmiddels een fles Bourgognewijn uit in de koelkast van de camperplaats. Ik kies voor een Bourgogne Pinot Noir. Even later zitten we samen aan een heerlijke wijn.

Een uurtje later is de camperplaats weer vol. We maken kennis met een jong Belgisch stel, Lore en Ruud. Ze vragen of we vanavond een wijntje bij hun komen drinken.

Het wordt een gezellige avond. Lore is fitcoach. Ze heeft goede tips om ons gewicht te behouden. Pas om elf uur gaan we naar onze camper.

Dinsdag 27 juli 2021:

Ons laatste dagje in Cissey. Vanmiddag fietsen we een andere route naar Beaune. Vanuit Beaune rijden we nog een keer de Grand Cru route. Nu vanaf Beaune. Dat blijkt veel zwaarder. Veel meer klimmen dan dalen. In Volnay drinkt Piet café noir en ik café noisette. Zo lekker.

Om vier uur zijn we terug bij de camper. Vandaag maar 28 km.

We zitten tot zes uur buiten. Dan begint het te regenen. Dat was verwacht, dus heeft Piet de fietsen en de tafel al in de garage gezet. De stoelen staan er nu zo in.

Morgenochtend nog water vullen en dan gaan we weer ‘anroet’.

Woensdag 28 juli 2021:

We rijden vandaag naar Congourt SC 1346. De camperplaats daar kennen we nog van acht jaar geleden. Onderweg hebben we weer een convoi exceptionel voor ons. Dit keer een heel treinstel. Het lukt zelfs om er voorbij te rijden en foto’s te maken.

Eerst doen we boodschappen in Dijon bij Leclerc. Het miezert als we in Dijon stoppen. Het is 20º

Om half vier zijn we in Congourt. Het is weer droog en zonnig. De camperplaats is prachtig. Jammer dat hoge bomen alle kans op schotelontvangst onmogelijk maken. Piet wil graag de Olympische Spelen een beetje volgen en ik kijk van maandag tot donderdag naar Swanenburg. Op Campercontact vind ik negen kilometer verder een camperplaats in Pompierre SC 13353. Dat blijkt een juweeltje. Stroom, water, ruim uitzicht en een vrijwillige bijdrage. Die doneren we met plezier in het daarvoor bestemde luikje in de muur.

We maken nog een wandeling rond de kerk en zitten tot negen uur buiten.

Donderdag 29 juli 2021:

We zijn vroeg op. Ik laat Caatje uit en loop naar de bakker. We hebben allebei zin in een vers broodje. De bakker zit 200 meter verder. Helaas is hij deze week op vakantie. Het wordt gewoon yoghurt met muesli en verse nectarines voor mij en meloen voor Piet.

Om elf uur zijn we 124 km verder op bestemming Scy-Chazelles, SC 88474, zes kilometer van Metz. De camperplaats ligt bij een jachthaven en aan een 800 km lange fietsroute.

Er staat niemand. We parkeren de camper, sluiten stroom aan en dan is er koffie.

Na het eten fietsen we naar Metz. Een mooi fietspad langs de Moezel. Even vervelend vind ik een brug over de Moezel. Je moet stijl omhoog fietsen en weer stijl naar beneden. In Metz zelf is er ook een fietspad naar het centrum.

We stallen de fietsen en wandelen door het centrum. We bekijken om de beurt de kathedraal Saint-Etienne met een gewelf van 42 meter hoog. Het is een van de hoogste Gotische gebouwen van Europa en heeft 6500 m2 glas-in-loodramen van kunstenaars (onder meer Marc Chagall). De bijnaam van de kerk is dan ook: Lantaarn van de Goede God.

We drinken een koffie op een terrasje bij de overdekte markt en natuurlijk is er voor Piet een ijsje.

Om vier uur zijn we terug bij de camper. Vanavond staan we met vijf campers.

Vrijdag 30 juli 2021:

Vanmorgen maken we onze voorlopig laatste fietstocht in Frankrijk. We rijden een stuk van de Véloroute Charles Téméraire (Karel de Roekeloze, Karel de Stoute).

Onderweg bekijken we de historische route van de tweede wereldoorlog in deze streek.

We eten in Corny-sur-Moselle en fietsen dan langs de Moezel weer terug naar de camper. Vandaag toch weer ongemerkt 33 kilometer.

We ruimen op. De fietsen in de camper. Alles binnen op zijn plek, vuil water lozen en om twee uur rijden we.

Het is druk op de A31. Om vier uur zijn we in Dudelange SC 3481.

De zon schijnt. De stoelen gaan naar buiten en de koffie en thee is in een mum van tijd klaar met een stroomaansluiting.

Morgen naar Ernzen.

Zaterdag 31 juli 2021:

Dudelange is een prima camperplaats op doorreis. Het doorgaand verkeer loopt vlak langs de camperplaats. Dat betekent vroeg wakker en dat is fijn als je op doorreis bent. En dat zijn we.

Vanmorgen om half elf zijn we in Ernzen. Voorlopig de laatste stop, voor we weer naar huis gaan.

Caatje moet even wennen aan Milo en Nina, De poes Mini heeft ze nog niet ontdekt.

Dit is ook het laatste verslag van ‘toesjoeranroet2’.

Na tien jaar schrijven, knippen en plakken vind ik het welletjes. Sinds twee jaar hebben we ook ‘Polarsteps’. Een leuk en makkelijk programmaatje om bij te houden en later terug te kijken.

Vanaf de volgende trip dus alleen ‘Polarsteps’.

Voor wie het leuk vindt om ons te blijven volgen, geef ik graag de link naar de site van Polarsteps om te lezen hoe het werkt. https://outdooronly.nl/polarsteps/

Wij hebben ervoor gekozen om Polarsteps besloten te houden. Natuurlijk vinden we het erg leuk als jullie, die ons al jaren via mail of facebook gevolgd hebben, dit nu ook blijven doen.

Wil je ons volgen? Meld je dan aan via polarsteps.com/ellyruggenberg

We willen jullie allemaal bedanken voor de berichtjes, likes en andere reacties.

Graag tot ziens bij Polarsteps.