Deel 4 Marokko winter 2019 2020

Naar Marokko deel 3 winter 2019 2020

Maandag 27 januari 2020:

We nemen vanmorgen afscheid van camping ‘La Boussole de Sahara’. We hebben hier drie leuke dagen gehad. Een kleine camping met vriendelijke eigenaars (broers), geen muren om de camping, een heerlijke hout gestookte warme douche, elke morgen vers brood en ze maken heerlijke tajines.

Het is maar 95 km naar Zagora. Toch is er veel te zien onderweg.

We zien af van een ansichtkaart kopen in M’hamid.

Gelukkig doet onze camper het goed en hoeven we hem niet te parkeren naast de auto’s bij garage El Massira en hoeft hij ook niet mee met de vuilnisman.

We zien een berg als een tajine, hoog opgestapelde vrachtwagens, veel zandduinen.

Kortom, geen dag is hetzelfde, behalve de zon, want die schijnt volop.

Om half één zijn we in Zagora bij camping Palmeraie d’Amezrou, sitecode 62243 GPS: N30.31776 W5.82833.

We worden ontvangen door Himi. We zoeken een plekje en worden dan uitgenodigd voor een kopje thee.

Aan het eind van de middag komen Greta en Pieter de camping oprijden. Gezellig weer.

Dinsdag 28 januari:

Pieter en Piet gaan vanmorgen weer wandelen. Vanmiddag fietsen we naar Zagora.  We drinken nos-nos bij café Oscar. Greta haalt bij de koffie koekjes bij de patisserie.

Ons plekje op camping Palmeraie                                                                  Patisserie Zagora

We fietsen naar verschillende campings in Zagora, die nieuw of onbekend zijn voor ons. In totaal heeft Zagora nu al zeven campings. Camping Paradis Touareg staat ons erg aan.

Deze camping is nog niet bekend bij de NKC, maar verdient zeker een vermelding in de app.

Woensdag 29 januari:

Souk in Zagora. We fietsen er heen met Greta en Pieter. De souk is al een aantal jaren niet meer in het centrum, maar net buiten de stad. Ommuurd.

We kopen groente en fruit en slenteren langs de kramen. We zien een Singer naaimachine, maar ook stapels uien.

Na de markt fietsen we naar de stad. We gaan eten bij restaurant ‘Chez Omar’ op de rotonde.

We krijgen natuurlijk vers brood en als voorgerechtje linzen (heerlijk). Pieter en Greta nemen poulet roti met frites en sla. Piet mix brochettes en ik kefte brochettes met frites.

We sluiten af met een nos-nos bij café Oscar. Greta haalt bij de patisserie bladerdeeggebakjes.

We hebben immers nog geen dessert gegeten.

Rond vier uur zijn we weer op de camping.

Donderdag 30 januari 2020:

Vandaag verkassen we naar camping Ferme Maison Tanssift net buiten Agdz. Sitecode 74638 N30.68232 W6.47006.

We hebben in 2017 voor het laatst de N9 van Zagora naar Agdz gereden. Toen was de weg een grote puinhoop en reden we hele stukken over grind of zand. Nu is de weg klaar. We kunnen nog meer genieten van de prachtige oases.

Om twaalf uur zijn we in Agdz. Vandaag is het marktdag. Wij hebben gisteren in Zagora alle boodschappen gedaan. We rijden over een nieuwe weg buiten Agdz om naar de camping. Weer een juweeltje, klein, Said en Carina zijn erg gastvrij. We parkeren op het mooiste plekje (vinden wij).

Vanmiddag fietsen we naar Agdz en drinken een jus d’orange op een terrasje.

We kopen brood bij de echte bakker. De toonbank is een raam zonder glas in de muur.

Voor € 0,11 hebben we een warm stokbrood.

Vanavond filmavond op Net 5 ‘Fifty Shades of Grey’. Ik zal voorlopig geen tyraps kopen zonder aan de film te denken. Volgende week het vervolg.. ..Toch maar weer kijken. (nu echt benieuwd wie onze verhalen leest)

Vrijdag 31januari 2020:

Was- en poetsdag. Er is een wasautomaat op de camping, dus we verschonen de bedden. Corine doet de was in de automaat. Even later komt ze met de tas terug. Niet alles kon erin. Dan blijkt, dat de dekbedovertrekken en één hoeslaken er niet in konden. Even overleg was leuk geweest.  Maar goed, de wasautomaat is geduldig en vanmiddag om drie uur ligt alles weer schoon op bed.

Aan het eind van de dag is het erg druk op de camping. We tellen 15 campers. Alle plekjes worden opgevuld, behalve het onze. We hebben twee warme dagen met schaduw en ruimte gehad van de struiken en de palmbomen.

Zaterdag 1 februari:

Om half tien nemen we afscheid van Corine en Said. We gaan richting Tafraout. De dag zal leren, of we daar vandaag of morgen komen.

Het eerste stuk over de R108 naar Tazanakht is een prima en mooie weg met veel palmbomen en landbouw. We drinken op het plein in Tazanakht koffie met een gebakje van de patisserie daar.

Dan gaan we verder, de N10 naar Taliouine. Om half één zijn we daar al. We maken een stokbroodje en besluiten verder te rijden. Het is 24º met een strakblauwe hemel. Binnen is het met de airco aan lekker.

We nemen de R106 naar Igherm. De eerste dertig kilometer gaat prima. Dan is het klaar. Overal zijn stukken asfalt en bruggen weggeslagen door het water en zijn er omleidingen over onverharde weg.

Om vier uur zijn we in Igherm. Hier blijven is geen optie, dus gaat het Arkels Visserskoor op voor de laatste 85 km naar Tafrout. We zien de eerste amandelbomen in bloei. Daar worden we weer blij van.

Om half zes rijden we het Keteldal in. We parkeren de camper en stappen uit om een plekje te zoeken voor……………………. de camper van Peter en Ria. Lachen.

Als we een plekje hebben gevonden, drinken we nog wat bij Peter en Ria. Dan wordt het echt tijd om even bij te komen van de dag van vandaag.

Zondag 2 februari 2020:

We willen de camper verplaatsen naar een ander plekje. Net voor Piet de blokken eronder uit wil rijden, zie ik dat de rechterachterband helemaal plat is.

Dat is de tweede lekke band met deze camper.

Gelukkig komt Mo, de waterjongen, er net aan. Hij gaat voor ons een monteur halen.

Even later komt Hassan Elmzare met Mo samen op de fiets. Hij is een jonge ondernemer, die in Tafraout hetzelfde doet als de alom bekende Mohammed.

Hassan kan de band repareren. Hij komt met de auto terug, neemt de band mee en een uurtje later staat de camper weer keurig op zijn banden. Kosten 150 dirham (€ 14,50)

Vanmiddag wandelen we het Keteldal door. We zien een aantal bekenden, waaronder ook Henk en Suus. Natuurlijk zijn onze Duitse vrienden Brunhilde en Wilfried er ook al.

Tot de zon om kart voor zeven onder gaat zitten we nog gezellig buiten bij Ria en Peter.

Maandag 3 februari komen Wobbie en Wim naar het Keteldal. Het is leuk om elkaar weer te zien. Piet gaat naar de kapper. Verder is het gewoon erg warm vandaag en luieren we.

Dinsdag 4 februari gaan we naar de markt. Daarna drinken we een jus d’orange bij Cremerie des Amis op het plein. Ik koop ook aardbeien om jam te maken. Van Ria krijg ik een recept en wat geleisuiker. Vanaf nu onze eigen gemaakte jam.

Het Keteldal loopt langzaam vol met campers. Ook alle handel is weer op gang. Er komen twee broodbezorgers, de waterwagen rijdt, de wasvrouw komt aan de deur. Van alle kanten krijgen we reclames van restaurants en niet te vergeten alle monteurs van zonnepanelen, sunblockers, schilders en automonteurs.

Woensdag 5 februari 2020:

Hieperdepiep hoera. Mara wordt vandaag 13 jaar. Van harte gefeliciteerd lief.

Vanmorgen staat een puppy hartverscheurend te piepen aan de overkant van de weg. Ik ga erheen en haal haar op. Dan blijken er nog twee puppy’s onder de Frankia van een Duits stel te liggen. Ze zijn er slecht aan toe. Teken in de oren, mager en onder de prikkels van de planten.

Even diep ademhalen en door.

Wij gaan vanmorgen weer naar de markt. Hij is sinds vorig jaar weer in het centrum. Ik vind het niet zo leuk als op het open terrein bij het zwembad.

We kopen pinda’s en nog wat kleine dingetjes.

De geitjes, koeien en schapen op de markt

Aansluitend drinken we een jus d’orange bij Cremerie des Amis. Wim en Wobbie zitten er ook.

Om half een gaan we met z’n vieren naar Café Marrakesh om te eten. Altijd gezellig.

Als we later terug komen in het Keteldal staan Fija en Gerrit vlakbij de camper van Wim en Wobbie.

Later in de middag krijg ik bezoek van Pieter van der Steen. Hij volgt toesjoeranroet en weet, dat wij Pieter en Greta kennen. Hij hoopte, dat Pieter en Greta hier ook waren.

We maken kennis en hebben een leuk gesprek over Marokko en van alles en nog wat.

Vanavond klaverjasavond met Ria en Peter bij ons.

De zon komt op. De bergen kleuren graniet roze                                      Er lopen drie puppy's zonder moeder in het dal

Donderdag 6 februari 2020:

Een drukke dag!

We beginnen met bezoek van Hans en Marlène Smorenberg. Zij hebben voor hun Marokkoreis wat inlichtingen aan ons gevraagd. Zij staan ook in het Keteldal. Erg leuk om zo kennis te maken.

Ria wordt vandaag 70 jaar. Voor haar verjaardag gaan we samen naar de hamam. Ik heb gekozen voor een complete behandeling.

We gaan op de fiets. Onderweg moeten we een holletje op. Ik rijd voorop en hoor Ria roepen: Stop!

Dan blijkt dat ik uit mijn zak 300 dirham ben verloren. Zoveel geluk vandaag, dat Ria achter mij fietst.

Bij de hamam krijgen we een zeiltje, handdoeken, shampoo, zeep, scrubwashandjes, klei en slippers.

Na anderhalf uur gaan we samen helemaal schoon, soezerig en heel tevreden de hamam weer uit. Wat een feest was het.

Vanmiddag heeft Peter voor ons gekookt. We eten aardappelgratin, sla, ossenhaas en garnalenspiezen. Alles smaakt voortreffelijk. Na de koffie gaan we voor een verlaat middagslaapje in de camper.

Dan krijgen we een appje van Anke, dat Rowan is geslaagd voor zijn theorie-examen. Van harte gefeliciteerd.

Vrijdag 7 februari 2020:

Een mooie dag. Het is ’s morgens fris (9º a 10º binnen) als we opstaan. Om negen uur schijnt de zon al in de camper en is het snel warm. We ontbijten dan ook vaak buiten. Vanmiddag wordt het erg warm en zoeken we de schaduw op.

Het is dit jaar erg druk in Marokko. Veel campings staan overvol. We horen en lezen het ook van andere camperaars. Hier in het Keteldal hebben we de ruimte.

Tafraout heeft dit jaar een sani-station bij het zwembad gekregen. Hier wordt druk gebruik van gemaakt. De Fransen rijden met hun toilet in de buggy er naar toe. Ook de waterwagen komt nog steeds langs in het dal.

Vanmiddag komen Greta en Pieter onverwacht. Het was in Taroudant zo warm, dat ze eerder naar Tafraout zijn gereden. Ook daar was het vol.

We kunnen dit jaar echt spreken van een Hollandse hoek in het dal. Er zijn veel bekenden en vrienden en we kennen en herkennen veel mensen van eerdere jaren.

Vanmiddag fietsen we naar Adriaan en Paula om hun nieuwe Carthago te bewonderen. Daarna gaan we in de stad een jus drinken met een sfenj (Marokkaanse donut)

Vanavond ‘Flikken Maastricht’ en ‘The Voice’

Zaterdag 8 februari 2020:

Ik ga vanmorgen naar de kapper op het plein. Wobbie en Fija zijn ook geweest en het ziet er prima uit. Wim zit nog op de stoel met het mes op zijn keel.

Hij knipt mij ook prima volgens Piet. Ik vind het wat kort, maar dat is wel weer langer tegen de tijd dat we naar huis gaan.

We doen nog wat boodschappen en gaan dan terug naar de camper. Vanmiddag pannenkoeken.

Aan het eind van de middag natuurlijk weer nos-nos bij café Tanger met een sfenj van de overkant.