Woensdag 16 juni 2021:

Anke en Dave zijn 15 jaar getrouwd. We bellen al vroeg met Anke.

We verkassen vandaag naar de Aude.

Fanjeaux. Gesticht in 1131 als een machtig kasteeldorp, het hart van de Katharen.

Nu negen eeuwen later een toeristische trekpleister. Er wonen veel kunstenaars. Overal in het dorp zien we beelden, schilderijen, keramiek. De wandeling is de moeite waard. We klimmen tot het hoogste punt. Om elke hoek is er wel weer iets te zien.

We blijven twee dagen om alles te bekijken. Donderdagavond is het noodweer. Toch kunnen we Nederland – Oostenrijk goed zien. De camperplaats is prima. Sitecode 2460. Elke avond staat het vol.

Vrijdag 18 juni 2021:

We willen nog een stukje van het Canal du Midi fietsen. Jaren geleden hebben we van Trebes naar Beziers gedaan. Nu willen we van Castelnaudary tot Toulouse doen.

We kiezen voor de camperplaats in Castelnaudary, het Air-Camping Park. Betalen bij de ingang. Helaas is het apparaat niet in orde. Alleen met een pas van Air Camping kun je naar binnen.

Ook met hulp van een Frans echtpaar lukt het niet. Gelukkig hebben zij een alternatief voor ons. In Le Segala aan het Canal du Midi kunnen we ook staan. Het is 13 km verder. Het blijkt een prima plek. Gps: N43.34070 O1.83569

Na het eten haalt Piet de fietsen eruit. We rijden vanmiddag langs het kanaal naar Villefranche-de-Lauragais. We drinken daar koffie en thee met een appelsoesje en rijden dan weer richting camper. Vandaag 33 km op de teller. Wat ben ik blij met mijn Koga.

Laat in de middag zitten we lekker aan het kanaal. Er varen veel boten. Leuk om te zien.

Zaterdag 19 juni 2021:

Het is drukkend en bewolkt. Fietsen is vandaag geen optie. We gaan met de camper naar Castelnaudary. In de stad zien we bij de Inter Marché een wasserette. We halen de bedden af. Pakken alle was bij elkaar en een uur later ligt alles weer schoon in de kast en op bed.

Via Park4Night vinden we voor de camper een P vlakbij het centrum en het kanaal. Het is inmiddels één uur en we hebben wel trek.

Aan het kanaal ligt een restaurantje. Het zit helemaal vol. Er is nog één tafeltje over. Het blijkt een goede keus. We nemen de specialiteit van het huis en natuurlijk ijs toe.

Dan lopen we naar het centrum en slenteren daar wat rond.

Tegen vieren zij we weer terug in Le Segala. Het blijft een beetje wisselend weer. Zon, wolken, af en toe een druppel en drukkend warm.

Zondag blijven de fietsen in de garage. ’s Morgens regent het. Het blijft drukkend. Vanmiddag is het droog en zonnig. We maken een lange wandeling door de velden. Tegen zeven uur wordt het aardedonker en gaat het hard waaien. We horen de donder in de verte. Toch krijgen wij nu geen regen.

Maandag 21 juni 2021:

Vandaag verkassen we naar Roques, een voorstad van Toulouse. Er is een camperplaats bij LeClerc en Ikea. Het is bewolkt, dus een bezoek aan Ikea komt goed uit. Onderweg zien we, wat het noodweer va gisteravond heeft aangericht. Overal ontwortelde dikke takken en drie bomen met een diameter van meer dan een meter.

We moeten bijna 15 km omrijden, omdat op de doorgaande weg een gaslek is.

Het is even puzzelen, maar dan is zelfs deze omweg de moeite waard.

Om twaalf uur lopen we in Ikea. Ik wil nieuwe hoeslakens in de camper. Wit is niet handig. Zeker nu Caatje toch echt bij ons op bed slaapt. We nemen in het restaurant een maaltijd. Piet kip, ik vis en frites. Helaas is het niet echt lekker. Voorlopig houden we het bij leuke restaurantjes. Die zijn er in elk dorp met een goed en smakelijk dagmenu.

We besluiten niet op deze camperplaats te blijven, maar rijden naar de cp van de NKC SC 60760 in Toulouse.

De camperplaats ligt bij het Toulouse Space Center. Op het terrein staan een raket en een ruimtestation. Bijzonder om te zien van zo dichtbij.

De camperplaats is prima, zelfs afgesloten van 19 tot 8 uur. Hij ligt echter ver van alles.

Drie keer recht is scheepsrecht, dus gaan we nog 34 km door naar Grisolles, SC12802.

Om half vijf zijn we er. De camperplaats ligt aan het kanaal. Erg rustig en dichtbij het dorp. Grote verrassing, we waren hier al eerder.

We settelen ons en om zes uur zitten we klaar voor Noord-Macedonië – Nederland.

Na de wedstrijd gaan we nog wandelen. We zijn nog niet ver, als het snel donkerder wordt. We haasten ons naar de camper. De bovenramen staan open. We zijn net op tijd terug. De eerste klap valt al. Dan komt er een flit en gelijk een daverende klap. De camper trilt. We zitten stijf op de stoel. Dit moet heel dichtbij zijn ingeslagen. De bui trekt hierna snel weg.

Dinsdag 22 juni:

Weer een fietsdag. Het is een beetje wisselend weer, maar wel warm. We maken een fietstocht langs het kanaal en rijden via Verdun sur Garonne weer terug naar Grisolles.

Woensdag 23 juni 2021:

Markt in Girolles. We lopen er heen. Het is midden in het stadje. In de overdekte markthal staat een groentekraam en een kraam met rieten manden.

De rest staat naast de hal. We kopen twee kleine quiches, een met schimmelkaas en een met ham en champignons. Lekker tussendoortje. We nemen een kijkje in de kerk. Kan nooit kwaad. En het is de moeite waard. Erg mooi.

Het is grauw en bewolkt vandaag. De vooruitzichten voor komende week zijn slecht. Veel regen en maar 19º. Aan de kust, richting Narbonne, zijn de vooruitzichten prima.

Piet zet de fietsen in de camper. Ik snij alvast alles voor het eten vanmiddag

We zetten de navigatie op Le Somail SC2482 en om half twaalf rijden we.

Rond een uur stoppen we en kook ik. Je weet maar nooit bij ons hoe laat het vandaag wordt.

De camperplek bij Somail valt tegen. Er staan meer auto’s op de plekken dan campers. Het is ontzettend druk met toeristen. Het bruggetje van Somail staat vol fotograferende mensen.

Wij gaan door. Onze tweede optie is Coursan. Een plek van Park4Night.

We kunnen echter de stad niet in. We staan twee keer voor een spoorwegviaduct, 2.60 en 2.45 meter doorrijhoogte. We moeten 12 kilometer omrijden om op de camperplaats te komen. Om zes uur parkeren we daar de camper. De zon schijnt nog. Ook in het water dat hier gevallen is.

Donderdag 24 juni:

Heerlijk geslapen. Wel veel wind, maar daar zijn we voor aan de kust. We gaan eerst naar de Lidl. Vandaag zwemkleding in de folder. Wonder boven wonder slagen we allebei. Piet een groene zwembroek en ik een badpak maat 42. Helemaal trots op ons.

Vrijdag 25 juni 2021:

Fietsdag vandaag. We willen naar St. Pierre la Mer. De stad ligt aan de Middellandse zee op 14 km van Coursan. We gaan eerst naar het office de Tourisme om een fietskaart te vragen of te kopen.

Helaas weet de aardige mevrouw niets. Ze heeft een stofdoek in de hand, dus ik ben bang, dat ze gewoon even waarneemt. We zetten St. Pierre dus maar in google maps. Tot Vinassan gaat het goed. Dan gaan we een keer teveel naar links en komen we in Fleury d’Aude uit. Ook leuk, want dan gaan we naar Les Cabanes de Fleury. Dit ligt ook aan de Middellandse zee. Het is maar negen kilometer. Het wordt wel kuitenbijten, want het is klimmen en dalen.

Les Cabanes stelt niet veel voor. Een haven met veel boten, twee restaurants, een camperplaats en een camping.

We rijden dezelfde weg terug naar Fleury. Dan staan er 35 km op de teller en wordt het tijd voor een lunch met een cola en een Schweppes. De Aperol Spriz houd ik wel tegoed. We moeten nog terug naar Coursan.

Om half vier zijn we terug bij de camper. Vandaag 45 km weggetrapt. Heerlijk.

We hebben buren gekregen. Gary is een Engelsman, die in Frankrijk woont. We komen aan de praat doordat Caatje blaft tegen zijn twee honden.

Hij vertelt over zijn FB-pagina: Happy2dream. Een pagina over camperplaatsen, die hij heeft bezocht. Er staan ook campers te koop op. Leuk om te bekijken.

Zaterdag 26 juni:

Rustdag. We doen wat boodschappen en verder vermaken we ons bij de camper. Morgen gaan we naar camping Le Pépinière in Agde. Gemma en Tonny staan daar. We gaan met elkaar Max Verstappen en Nederland - Tsjechië kijken. We blijven daar een nachtje slapen.

Zondag 27 juni 2021:

Om elf uur zijn we op camping ‘La Pépinière’, SC 45866. Gemma en Tonny staan ons al op te wachten. We krijgen plaats A13. Lekker dicht bij elkaar. Om drie uur gaan we naar de kantine om de Formule 1 te kijken. Net na de start valt het beeld weg. We zijn de enige bezoekers in de kantine. Een medewerkster zet haar IPad op onze tafel en zo kunnen we toch nog kijken. Na afloop krijgt het meisje natuurlijk een extra fooi.

Om vijf uur zet Tonny de gril aan en draait hij de TV naar buiten. Zo kunnen we de voetbalwedstrijd Nederland -Tsjechië kijken en gelijk eten.

Jammer, dat ze verliezen. Gelukkig hebben wij een zonnige en gezellige dag met elkaar.

Om tien uur vinden de muggen, dat we naar binnen moeten.

Maandag 28 juni:

We rijden om negen uur al met twee grote zakken was op de fiets aar Agde. Anderhalf uur later is alles weer schoon en droog.

Het regent en onweert wat. Niet erg, maar toch. Om twaalf uur schijnt de zon weer. Het is gelijk warm. In de verte rommelt het nog steeds.

Vanmiddag fietsen we naar Grau d’Agde en rijden zover we kunnen langs het strand. Op de terugweg komen we Gemma en Tonny tegen. We fietsen terug naar Grau en drinken een biertje en een wijntje op een terras op de boulevard.

Morgen gaan wij weer verder. Het waren twee erg leuke dagen.

Dinsdag 29 juni 2021:

Arjan en Liset zijn vandaag 27 jaar getrouwd. Gefeliciteerd samen. Waar blijft de tijd

Wij rijden vandaag verder richting Auterive. We slaan boodschappen in bij LeClerc in Carcassonne. We komen weer langs Castelnaudary. Iets verder ligt Le Segala aan het Canal du Midi. We hebben hier twee weken geleden ook gestaan. Van de fietstocht naar Castelnaudary is toen niets gekomen. We besluiten dit morgen toch nog te doen.

Er is nog plaats. We maken vanavond nog een lange wandeling langs het kanaal. Caatje springt en rent voor ons uit en weer terug. Zo leuk weer een hond te hebben.

Woensdag 30 juni:

Vanmorgen maken we dan toch de fietstocht naar Castelnaudary. Het weggetje langs het kanaal is de eerste vier km niet echt leuk. Smal, veel boomwortels, grind. Na de eerste sluis wordt het genieten. Er is vandaag niet veel bootverkeer. Jammer, het kijken naar het schutten van de sluizen is zo leuk.

In het park in Castelnaudary picknicken we. Vanmiddag rijden we eerst langs het kanaal en voor het slechte stuk nemen we de weg door de velden. Mais, zonnebloemen, graan, waar we ook kijken.

De paar verdwaalde zonnebloemen tussen het graan vragen om een vaas en die krijgen ze.