Marokko Deel 6 winter 2019 - 2020

Naar: Marokko Deel 5 winter 2019 - 2020

Zondag 23 februari 2020:

Het was erg warm vannacht. We slapen weer zonder pyjama. We besluiten niet naar de grote zondag soek van Taroudannt te gaan. Met deze hitte is het er stoffig, droog en druk.

We rijden om negen uur al. Eindpunt vandaag Ouarzazate.

Net voorbij Taroudannt geeft maps.me  rechtsaf aan naar de P1706. We volgen. Het wordt een prachtige rit over een prima weg met aan beide zijden grote sinaasappel plantages.

We lunchen onderweg bij een waterkraan. Wat een weids uitzicht hebben we.

Rond half drie zijn we op de municipal van Ouarzazate. We hebben het laatste plekje.

Sitecode 19509  Voor een nacht redden we het hier wel, want deze camping staat echt mudvol. Veel Fransen en een handjevol Nederlanders en Duitsers.

De douches zijn goed, als je voor vieren gaat douchen. Dat doen we dan ook.

Maandag 24 februari:

Het was erg koud vannacht. Om middernacht ben ik opgestaan om m’n pyjama aan te doen. Vanmorgen 7º in de camper. Gelukkig maakt de zon het snel behaaglijk.

Ook Ouarzazate heeft een CarreFour gekregen. Makkelijk te vinden aan de doorgaande weg.

Piet koopt nog wat (dure) biertjes en dan rijden we over de prima opgeknapte N9 naar Agdz. We moeten er voor grote boorwerkzaamheden twee keer even af. Marokko maakt ook met de wegen echt een inhaalslag.

Dertig km na Agdz nemen we de afslag naar Rissani, de R108.

We gaan naar camping Cerdrar in Tazzarine. Sitecode 19842 N30.72145 W5.47483.

De camping ligt 17 km van Tazzarine. Eerst 11 km via de N12 richting Taghbalte en dan linksaf nog een stuk, goed berijdbare, piste naar de camping.

Ibrahim ontvangt ons. We zoeken een plek en worden om half vijf uitgenodigd voor de thee.

De camping is een verademing bij de municipal van Ouarzazate. Ook hier alleen maar Fransen, maar dat zijn we inmiddels gewend.

Vanavond zitten we nog lang buiten. Zoveel sterren aan de hemel hebben we nog nooit gezien.

Dinsdag 25 februari:

Vanmorgen gaan we wandelen de woestijn in. We lopen richting zandduinen.

We zien onbekende struiken en een grote mierenhoop.

Veel camperaars komen hier om fossielen te zoeken. De Franse buren hebben er vanmorgen weer een aantal gevonden.

We maken kennis met de Franse overburen. De buurman geniet van zijn sigaar. Het zijn Nederlandse sigaren. Hun Nederlandse vrienden brengen ze mee uit Nederland. Het zijn corona’s. Een naam met een dubbele betekenis nu.

De middag brengen we heerlijk lui door. Een puzzeltje, wat lezen en bij een wijntje en een Marokkaans biertje een spelletje Yahtzee.

Woensdag 26 februari 2020:

We willen vandaag richting Tinerhir. We rijden terug naar Nekob en gaan dan naar het noorden over de P1504. Het wordt één van de mooiste ritten in Marokko tot nu toe. We klimmen tot 2300 meter en het uitzicht is onbeschrijflijk mooi.

Na Tinerhir kiezen we om de N10 te blijven volgen. We stoppen om vier uur bij camping Tizmoutine in Tabesbast. Sitecode 19740 31.455 W5.36

Een eenvoudige camping met prachtig uitzicht en (blijkt later) een heerlijk warme douche.

Na ons komt nog een Nederlandse Carthago de camping oprijden.

Bij het afwassen vanavond is de kraan in de keuken weer kapot. De Nederlandse buurman Rob heeft zelf al twee campers gebouwd. Piet vraagt of hij ons kan en wil helpen. Morgenochtend komt Rob kijken.

Donderdag 27 februari 2020:

Bovenin de kraan is een draadje van de zekering afgebroken. Dat is nu niet te repareren. Gelukkig hebben we de originele kraan altijd in de camper gehouden.

Het kost Rob veel moeite de verbindingen van de kraan los te maken. Er moet een stukje worden afgesneden. De oude kraan gaat er makkelijk op. Helaas blijft hij een beetje lekken.

Rob probeert nogmaals de knelfittingen aan te draaien. Waarschijnlijk is de rubberleiding een beetje uitgedroogd.

We besluiten het water af te zetten, zetten en onderweg te kijken, of we hem kunnen laten repareren.

Voor we wegrijden kijkt Piet, of we brood kunnen kopen. Hij komt terug met een grote pannenkoek met een pittige vulling erin. Een heerlijke traktatie, service van de camping.

Even later komt de zoon ook nog een brood brengen. Wat een lieve mensen weer.

In Tinedad zie ik een winkel, waar wasautomaten buiten staan. We stoppen. Ik stap uit en wordt aangesproken door de man van de garage. Ik vertel, dat de kraan lekt en ik op zoek ben naar een loodgieter.

Natuurlijk, dit is Marokko. Ook zijn personeel kan dat.

Na ruim een half uur leiding aansluiten, water erop, water eraf, leiding weer los, leiding vast, water erop is de aansluiting echt waterdicht.

We rijden verder. Net voorbij Errachidia worden we weer verrast door een oude kashba met op de achtergrond imposante rotsen.

Om vier uur zijn we op camping Kashba Jurrassique, sitecode 19385, N32.15329 W4.37468.

Een leuk campinkje in de Gorges du Ziz met mooi sanitair en een wasautomaat.

We zoeken een plek. Ik graai alle was bij elkaar en stop hem in de automaat. Morgen het beddengoed en dan is alles weer schoon.

Vrijdag 28 februari:

Wat treffen we het toch deze winter met het weer. De zon komt om half tien achter de bergen vandaan en zal weer de hele dag flink aanwezig zijn.

De wasautomaat is bezet. En er is nog een wastas voor me. Ik moet zes uur wachten, want de dames hebben een lang programma gekozen. Om drie uur hangt de was. Het waait vandaag lekker, dus om vier uur is alles weer opgeruimd.

We nemen vanmiddag een kijkje bij het zwembad. Het water is rond de 16º, geen zwemwater voor ons.

We wandelen verder naar de rivier. Ook hier weinig water. We kunnen gewoon pootje baden naar de overkant. Er loopt ook een kudde geiten over de droge stukken.

Vanavond ‘The Voice’. We genieten van alle optredens. Morgen naar Rich.

Zaterdag 29 februari 2020:

Het is vanmorgen bewolkt. We ontbijten daarom binnen.

We hebben gisteren afgesproken met Jannie en Adrie den Besten om met elkaar de R706 van Er-Rich naar Imilchil te gaan rijden.

We spreken af in Er-Rich. Als we daar vanmiddag om twee uur aankomen staan Adrie en Jannie al op de gedoogplek voor het bureau van La Protection Civile, GPS N 32.260799 W4.50585.

Prima plaats                                                                                          Ooievaars bekijken ons van boven

We drinken koffie bij de camper en gaan dan naar de soek. Er-Rich is nog niet door de toeristen ontdekt. Het is een verademing om hier door de soek te dwalen.

Later vanavond gaan we wat eten in de stad. We komen terecht op de eerste verdieping van een restaurant. We krijgen harira met brood, daarna twaalf brochettes met kip, levertjes, rund en lam.

We vragen of er friet bij kan. Geen probleem. Per omgaande komt er een bord met koude friet. Als we vragen, of we warme friet kunnen krijgen, wordt het bord in de magnetron gezet.

Het is weer een bijzondere ervaring. Toch zijn alle borden leeg, als we afrekenen.

We wandelen terug naar de camper. In het park wordt er druk jeu de boule gespeeld door de mannen van het dorp.

Morgenochtend gaan we eerst naar de markt net buiten het dorp. Dan gaan we de route naar Imilchil rijden.

Route deze week

Zondag 1 maart 2020:

Joop Ruggenberg wordt vandaag 85 jaar. We bellen hem vanmorgen en kletsen gezellig bij.

We bedanken de politiefunctionarissen voor het verblijf en gaan dan op weg naar de markt.

Helaas is er geen markt op de plaats waar hij normaal gesproken is.

We besluiten onze route te vervolgen.

Het wordt een prachtige rit. Natuurlijk zijn er ook vandaag slechte stukken, maar over de hele 140 km viel het reuze mee.

Hieronder een impressie van alle mooie plekjes

kleine omleiding voor een brug in aanbouw

Bijzondere plaatjes van de campers

We klimmen tot 2.400 meter en rijden op gelijke hoogte met de sneeuw op de andere bergtoppen.

Onderweg stoppen we om te lunchen. Binnen een paar minuten zijn we omgeven door jeugd.

Ze zijn wat huiverig voor een camera. De jongens schoppen de bal naar Adrie. Hij pakt de bal op en rent naar het voetbalveldje vlakbij. Dan is het ijs gebroken en hebben ze plezier met elkaar.

We stoppen later bij een huis, waar vrouwen een nieuw weefraam aan het maken zijn. Dat moet worden gespannen. We gaan er heen en worden gelijk ingezet om het weefgetouw strak te houden. Eenmaal klaar wordt het binnen opgehangen. Wij mogen me naar binnen. Adrie helpt met ophangen. Natuurlijk krijgen we thee aangeboden. We slaan het af, omdat we nog 40 km voor de boeg hebben en het is al drie uur.

De laatste stop is bij een graanfabriek. Alle graan ligt op de grond en wordt met de hand in grote blauwe zakken gedaan. De zakken wegen vol wel 50 kg. De man vult enthousiast voor os de zakken en maakt er een show van. Jammer is, dat hij er na afloop geld voor vraagt.

We parkeren de campers aan de rand van Imilchil op een vlak terrein, GPS N32.15686 W5.63028. We lopen het dorp in om brood en eieren te kopen. We drinken daarna met elkaar een wijntje.

Om vijf uur kijken we naar het journaal. Het Coronavirus rukt op. Het Beatrixziekenhuis in Gorinchem is gesloten, omdat een vrouw met het virus hier opgenomen is geweest. Er mag tot nader order niemand in of uit. Hopelijk valt het allemaal mee.

Maandag 2 maart 2020:

Het was erg koud vannacht. Tegen de morgen was het buiten -1º en binnen 6º.

De kachel gaat aan en het zonnetje komt binnen. Piet haalt een vers broodje in het dorp.

Om half tien zijn we klaar om te rijden. Adrie en Jannie gaan voorop. We komen langs het meer bij Imilchil. De ochtendzon op het meer maakt ons even sprakeloos. Zo mooi.

De route vandaag gaat over de R317 naar El-Ksiba. De weg is prima. Een verademing met het eerste stuk gisteren. We rijden via de A11 tot voorbij Qued Sem en dan het laatste stuk R401 naar Rommani.

Slechts een omleiding vanmorgen                                              wegens corona gesloten

In Ez-Zhiliga (30 km voor Rommani) vinden we een prima plek. Na een half uur komt de politie echter zeggen, dat we hier niet mogen overnachten. Hij adviseert ons naar Rommani te rijden.

Hier mogen we van de gendarmerie voor het politiebureau overnachten. GPS: N33.52867 W6.60537
Ze controleren wel onze paspoorten.Het blijft vanavond erg rustig.

Dinsdag 3 maart 2020:

Slecht geslapen. Veel hondengejank en geblaf. Vanmorgen vroeg begint het verkeer naast ons op gang te komen. We zijn dus om half acht al op. Piet gaat op brood uit en komt met een heerlijk vers stokbrood terug.

Om negen uur rijden we weg. Wij gaan vandaag voorop. Jannie en Adrie volgen. We hebben en route zonder tolwegen in maps.me gezet. Via de P4312 en de P4306 rijden we een prachtige route. We komen in Moulay Idriss Achbal op een echt Marokkaanse markt terecht. Er zijn naast de normale marktkramen met groenten, huishoudelijke artikelen en gereedschap ook bbq’s met vlees en vis, slagers, kappers en vee.

We zijn de enige toeristen op de markt en we vragen ons af wie wie nu bekijkt.

We slenteren een uurtje over de markt en kopen gelijk fruit, groenten en pinda’s. Dan gaan we door naar camping ‘La Chenaie’ in Kenitra. SC 20757 GPS N4.25692 W6.56787.

De camping is goed bezet met Fransen. Toch vinden we met twee campers nog een leuke plek. Lekker vrij en in de zon.

Vanmiddag fietsen we naar de Marjane om de laatste inkopen te doen.

Als we terug zijn maken we koffie en trakteren Adrie en Jannie op tompouces.

Vanavond eten we met z’n vieren. Jannie maakt een lekkere salade. Ik bak voor de laatste keer in Marokko zelf friet.

Dan gaan Piet en Adrie afrekenen. Morgen rijden we naar Asilah.

Woensdag 4 maart 2020:

We staan om acht uur op. Het is mistig. Als we om negen uur wegrijden valt het gelukkig mee.

Jannie en Adrie zijn al eerder weggereden. Zij gaan naar camping Saada in Asilah en proberen daar ook een plekje voor ons te reserveren.

Wij rijden de tolweg tot Larache. In Larache tanken we bij de Marjane. Ik ga in de winkel op zoek naar glazen, maar vind niet wat ik zoek. Bij het tankstation van Afriquia laten we de camper wassen. Voor vijftig dirham wordt zelfs het dak geboend. Piet kijkt toe, dat de zonnepanelen en de schotel niet schoongemaakt worden. De wielbakken worden uitgespoten. Ook de hond op de trekhaak wordt met een zachte doek afgenomen. Dat is een goede fooi waard.

Om half twee zijn we op camping Saada SC53094 GPS N35.471 W6.02911

Piet gaat voor de laatste keer deze reis naar de kapper in Asilah en ruilt het kleine lege gasflesje om voor een volle.

We drinken aan het eind van de middag met z’n vieren een wijntje in de zon. Tegen zessen breken we op. Jannie en Adrie gaan uit eten. Ik maak buiten nasi.

Piet ruimt daarna alles in de camper en gaat betalen.

Morgen om acht uur gaan we op weg naar Tanger Med.

Donderdag 5 maart 2020:

De wekker staat op zeven uur. Natuurlijk zijn we voor hij gaat al wakker. We ontbijten, Piet doet het buitengebeuren en ik ruim binnen op. Om kwart voor acht zijn we allevier startklaar.

We rijden over de tolweg naar Tanger Med (71 dirham). Om negen uur zijn we in de haven.

Boardingkaarten, politie, douane, scan. Alles gaat vlot. Het is niet druk. Om kwart voor tien staan we op P4  Om kwart voor drie zijn we in Algeciras.

We rijden linea recta naar de Wok. We hebben best trek.

Wat een prima idee. We hebben heerlijk gegeten met een glas wijn, cola en biertje erbij.

Wokken overdag is € 11,95 p.p.. Van 13.30 tot 16 uur is men welkom.

We parkeren bij Carlos en houden eerst siësta. Later gaan we bij de Lidl boodschappen doen.

Vanavond kijkt Piet Feijenoord – NAC. Wat een uitslag! Ik heb een spannend boek van M.J. Arlidge ‘Piep zei de muis’. Morgen rijden we naar Mijas.