Woensdag 30 juni ’s avonds:

Vanavond is er een openlucht concert. Vandaag zijn alle campers doorverwezen naar elders. De plekken zijn met rood lint afgezet.

Wij mogen blijven staan voor het concert. We gaan even kijken en genieten dan verder van de muziek voor onze camper.

Donderdag 1 juli 2021:

Vanmorgen verkassen we veertig kilometer naar Auterive. Een mooie route met veel bochten en smalle wegen met bomen. Het is niet druk op de camperplaats (SC 54831) in Auterive. Wel heel erg warm. Dikke, oude bomen geven schaduw. We moeten kiezen: koelkast in de zon en minder koud, of minder opbrengst daglichtpanelen. We kiezen voor een koud pilsje en wijntje. In de verlichting zien we de camper van boven.

Vanmiddag maken we een stadswandeling door het historisch deel van Auterive.

Vrijdag 2 juli:

Markt in Auterive op 400 meter van de camperplaats. We zijn al vroeg wakker. Er staan nu meer auto’s dan campers op de parkeerplaats.

Caatje past op de camper en wij gaan naar de markt. Tot onze verrassing een grote markt met veel verschillende zaken. Kleding, kaas, wijn, huishoudelijke artikelen, tassen en manden en een kraam met paella, kippen en nog veel meer.

We vullen de groenten en fruit aan en kopen paella voor vanmiddag.

Terug op de camperplaats zijn wij nog de enige camper. Verder alleen auto’s. Men wacht op een plekje om naar de markt te gaan. Het wordt vandaag 32º. Op asfalt? Geen denken aan.

Binnen een half uur zijn we klaar om te rijden.

We hebben Auzas nog op ons lijstje, richting Lourdes. Weer een prachtige rit van zestig kilometer. Nu vel graan, mais en velden met zonnebloemen, die al geel worden.

Om half twaalf zijn we in Auzas (SC 4979).

Plek met stroom, water en wifi voor € 5,- per dag. Vanaf nu weer heerlijke koffie uit onze Magimix.

Tegen de avond wandelen we rond het meertje naar het dorp. Er is zelfs een trimparcours bij.

Een inwoner vertelt ons over de mooie wandelingen, die we kunnen maken. We zullen zien. Het is nu nog steeds 32º

Zaterdag 3 juli:

We hebben vanmorgen de wandeling door de velden gemaakt. Het is nog niet zo warm en het is best klimmen. In het dorp zien we een oud werktuig. Hier stonden de paarden in, als ze beslagen werden.

Om half twaalf komt de bakker. We kopen een baguette en twee gebakjes. Het is per slot weekend.

We hebben hier veel contact met een ander Frans stel. Dat komt door Caatje. Mevrouw is gek met haar. Hun hond is gestorven. Elke dag komt er ook een mevrouw van 83 uit het dorp met haar hond. De twee zijn beste vriendjes.

Vanavond komt er nog een hagelnieuwe Chausson. Natuurlijk Fransen. Hun hond Jack is een Bichon Havanais. Jack en Caatje hebben elkaar snel gevonden. Wij komen met de eigenaars Francis en Jacqueline aan de praat. Ze wonen in Toulouse en hebben tien jaar voor de camper gespaard. We drinken vanavond een espresso bij hun. Het Frans gaat steeds beter. Ik kan ook niet anders, want er zijn bijna geen Nederlanders. Piet en Francis kunnen elkaar goed vinden in het Engels. Rond tien uur gaat het onweren en regenen. We breken op en gaan nog even voetbal kijken.

Zondag 4 juli 2021:

Het regent. In de loop van de morgen wordt het lichter. Vanmiddag rijden Francis en Veronique terug naar Toulouse. Wij maken daarna nog een wandeling. Morgen gaan we naar Fleurance.

Maandag 5 juli:

We rijden binnendoor via de N929 naar Auch. Het is klimmen en dalen en slingeren. Door bos en langs akkers. Over dertig kilometer doen we bijna een uur. Wel genieten we volop van het landschap.

Na Auch rijden we de voor ons bekende N21 naar Fleurance. We stoppen bij de Lidl om boodschappen te doen. Bij het uitstappen merken we pas hoe warm het weer is vandaag: 29º.

Om twaalf uur zijn we op de camperplaats SC 18793. Het is vrij druk. Toch vinden we snel een plek.

Vanmiddag lopen we door het park naar het stadje. Er zijn veel leuke winkeltjes en terrasjes onder de arcades. Helaas zijn op maandag veel zaken dicht. Ook het Office de Tourisme. Gelukkig zijn de terrasjes wel open. Morgen is er markt. Gezellig.

Vanavond zitten we nog lang buiten. Caatje mag binnenblijven. We staan op een plek waar veel mensen langs komen om de hond uit te laten. Daar worden Caatje en wij niet rustiger van.

Dinsdag 6 juli:

We zijn vanmorgen naar een betere plek verhuisd. Voor ons en voor Caatje beter. Het is bewolkt en veel campers vertrekken. Wij gaan samen naar de markt en nemen voor het eerst deze vakantie de paraplu mee.

Het is erg druk. Ook hier heeft iedereen een mondkapje op.

Ik koop een schort. Bakken in kokosvet spettert meer dan in olijfolie. We kopen aardbeien, nectarines en wat groenten.

Bij een kraampje mogen we hapjes met eend en geitenkaas in filodeeg proeven. Proeven is dus kopen, want het smaakt heerlijk.

We halen bij het office de Tourisme een stadsplan en een kaart van de omgeving. Het kantoor zit in een oud pand, dat voor de helft is gerenoveerd.

Echte fietskaarten van de omgeving zijn er niet. Dat zegt genoeg over fietspaden en hoogteverschillen.

Als we teruglopen gaat het regenen. Zo kort en weinig, dat we de paraplu er niet voor kunnen opsteken.

Vanmiddag wandelen we met Caatje door het park. Er staan verschillende grote insectenhotels.

Terug op de camperplaats speelt ze met een bordercollie.

Vanavond kijken we voetbal en worden we opgeschrikt door het nieuws, dat Peter R. de Vries is neergeschoten.

De rest van de week wandelen en fietsen we. Erg vlak is het hier inderdaad niet, dus soms is het kuitenbijten.

De velden met zonnebloemen worden steeds geler. Dat vraagt om een foto en die neemt Piet graag.

Het weer is wisselend. ’s Nachts regent het vaak. Overdag is het heerlijk, rond de 25º.

Zaterdag trakteren we ons op een gebakje. We blijven mooi op gewicht. Dus echt verdiend.

Zondag 11 juli is het heel warm, 30º. Gelukkig kunnen we steeds de schaduw opzoeken.

Vanavond vertel t onze Franse buurvrouw, dat het in heel Frankrijk slecht is. Overal erg onweer.

Morgenavond is er ook een persconferentie van president Macron. De Covid besmettingen nemen hier ook weer toe.

We wachten het maar af. Morgen vertrekken we richting Oost-Frankrijk.

Vanavond kijken we de finale EK voetbal.

Maandag 12 juli 2021:

We rijden weer. Vanmorgen hebben we besloten de navigatie op Avignon te zetten.

De eerste stop is in Lectoure. Daar legen en vullen we vuil en schoon water.

In Montech zien we een Lidl. De koelkast kan aangevuld worden. De Griekse yoghurt van de Lidl vinden we heel erg lekker. En de Lidl heeft verse spinazie. Lekker in de wok met spekjes, champignons, knoflook en boursin. En dan op het bord met Parmezaan en pinboompitjes. Zo lekker.

Piet laat intussen Caatje uit en ontdekt aan de overkant een laverie bij de Intermarché.

Ik neem dan ook maar een pizza mee, want met wassen en drogen zijn we zo anderhalf uur verder.

Tijdens het wachten maak ik professorisch de pizza warm in de koekenpan met deksel. Werkt als een oven.

Om een uur rijden we weer. Na Albi rijden we vanmiddag door een grijs Frankrijk. Voor Millau slaan we af naar Compregnac. Op Polarsteps van Camperikelen lazen we, dat dit oude stadje gezien moet worden.

We rijden onder het viaduct van Millau door. Indrukwekkend zijn de grote pilaren van dit bouwwerk.

Op de camperplaats SC 81541 merken we voor het eerst, dat het hoogseizoen is begonnen. Het is vol met auto’s en maar vier campers. We parkeren langs de kant.

Vandaag 280 m op de teller. Genoeg. Morgen wandelen we naar het dorp Peyre.

Dinsdag 13 juli:

Middernacht komt er nog een Franse camper. We horen hem schuren langs de boomtakken. Het blijft nog even lawaaiig met stemmen en gerommel.

Vanmorgen zien we dat de camper alles heeft afgezet. Niemand kan eruit. Het duurt tot half tien. Dan merken ze dat ze echt moeten verplaatsen.

Wij wandelen naar beneden. Over de weg en door het veld. Het is een flinke afdaling. Eenmaal in het dorp blijkt het de moeite waard. De huizen lijken tegen de rots geplakt. We nemen een kijkje in de kerk. Deze heeft erg mooie ramen. Buiten zien we overal het viaduct tussendoor.

Voor het eerst hebben we een regenjack aan en die blijkt straks nodig. Jammer dat het gaat regen.

We rijden een stukje terug en nemen de A75 naar Montpellier. Even opschieten in dit druilerige weer. Ik kijk intussen naar een camperplaats daar in de buurt. Dan kom ik Sommières tegen,

SC 22306. We waren hier drie jaar geleden. Een stadje met veel leuke winkeltjes en terrasjes en een grote arena, waar stierengevechten worden gehouden.

Hier wil ik quatorze juillet wel een keer meemaken.

Piet manoeuvreert door de smalle straatjes naar de camperplek. Tot onze grote verbazing zien we overal verbodsborden voor campers. Wat nu?

Op Park4Night vind ik een privé camperterrein voor € 5,- per dag.

Vlakbij de sportvelden en het centrum. Het blijkt een prima plek.

We parkeren de camper en gaan vanmiddag de stad in Het is er gezellig druk. We eten een ijsje op een terras en slenteren langs de vele winkeltjes en galeries.

Vanavond laat gaat het flink regenen. Heerlijk om bij in te slapen.

Woensdag 14 juli 2021:

Nationale feestdag in Frankrijk. De zon schijnt. Het is al vroeg warm. We gaan vandaag eerst een fietstochtje in de omgeving maken. Dat blijkt erg tegen te vallen. Geen of weinig fietspaden en het verkeer raast langs ons. We houden het voor gezien en gaan terug naar Sommières.

Vanavond gaan we naar de stad. Er is een avondmarkt en muziek. Erg gezellig, maar ook druk. Wij houden de mondkapjes op. De feestdag wordt besloten met vuurwerk.

Donderdag 15 juli:

We gaan vandaag naar Chateauneuf du Pape. Het wordt deze week erg warm en ik heb een camperplaats met zwembad gevonden (CP 26864).

We tanken onderweg lpg en rijden dan file naar en door Nîmes. Daar gaan we richting Orange e wordt het rustiger op de weg. Om half een zijn op plaats van bestemming. Het weggetje naar de camperplaats is erg smal.

Er staat een bus en een Belgische camper. Als we uitstappen worden we overvallen door het geluid van duizenden krekels. De aanwezigheid van een zwembad maakt veel goed.

Vanmiddag kunnen we dan eindelijk onze nieuwe zwemkleding aan. We hebben voor het laatst gezwommen in oktober 2019 in Griekenland en die zwemspullen hebben we weggedaan. Het water is rond de 20º. Even doorbijten, maar dan is het lekker.

Tegen de avond staan er twee Franse, een Zwitserse, een Belgische, een Deense en onze camper.

Het is een rare dag vandaag. Vanmorgen schrikken we van alle wateroverlast in diverse landen. Ook in Larochette loopt alles weer onder. Onze kleinzoon Antonie heeft bij de brandweer zijn eerste heftige inzet. Hij is vijftien uur achter elkaar in touw.

Ook het nieuws van het overlijden van Peter R. de Vries is bijna niet te begrijpen. Zo erg.

Vanavond zitten we nog wat buiten. De krekels hebben hun werk gestaakt. De stilte doet ons vanavond goed.